لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش نظامیان امریکایی؛ ناتو: به ماموریت در افغانستان ادامه می‌دهیم


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو گفته است که حتا با کاهش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان، به ماموریت خود در این کشور ادامه می‌دهد.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شام دیروز تیلفونی صحبت کرده اند.

سرمنشی ناتو گفته است: "حتا با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان به آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مبارزه با تروریزم بین‌المللی ادامه می‌دهیم".

ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که آقای غنی و سرمنشی ناتو در مورد ماموریت نیروهای این پیمان در افغانستان و روند مذاکرات صلح تیلفونی صحبت کرده اند.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا دستور داده است که در چند هفتۀ آینده ۲۰۰۰ نظامی امریکایی از افغانستان به ایالات متحده برگردانده شوند.

کرستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا روز سه شنبه ۱۷ نومبر (۲۷ عقرب) گفت که تا ۱۵ جنوری شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، حدود ۴۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند که بیشتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را آموزش و مشورت می‌دهند.

به دنبال این تصمیم، ناتو گفته است که خروج شتابزده نیروهای امریکایی و ایتلاف از افغانستان،‌ این کشور را به "سکوی تروریست‌های بین المللی" مبدل خواهد کرد.

سرمنشی ناتو تاکید کرده است که "بهای بیرون شدن زود هنگام یا ناهماهنگ ممکن بسیار گزاف باشد."

اما حکومت افغانستان گفته است که کاهش نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان، تاثیر چندانی بر وضعیت در آن کشور برجا نمی‌گذارد.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که هم اکنون ۹۶ در صد عملیات نظامی را نیروهای افغان مستقلانه به پیش می‌برند.

XS
SM
MD
LG