لینک های دسترسی

Breaking News

اشرف غنی: نظام تنها بر اساس اراده مردم پایدار بوده می‌تواند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان
محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان

محمداشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، گفته است که خشونت و شدت عمل موجب ثبات در افغانستان نمی‌شود و تنها نظامی که بر اساس ارادۀ مردم به میان آید، پایداری خواهد داشت.

آقای غنی در پیامی که مناسبت عید سعید اضحی نشر کرده، گفته است که افغانستان طی ۴۴ سال اخیر شاهد عقب‌ماندگی و عدم همدیگرپذیری بوده است.

به گفتۀ او، محافظت از زندگی، دین، مال، جامعه و منطق و دلیل، پنج اصل امنیت از رهگذر دین اسلام است و اگر امنیت و مصوونیت بر اساس این اصول به میان نیاید، هرنوع ادعای امنیت و مصوونیت گذرا و ناپایدار خواهد بود.

این در حالی است که طالبان بارها ادعا کرده اند که در سراسر افغانستان در حال حاضر امنیت تامین است و جزایر قدرت از بین رفته است.

در بخشی دیگر رییس جمهور پیشین افغانستان به مساله سیاست و حکومتداری اشاره کرده و گفته است: "نظام تنها به اساس اراده مردم پایدار بوده می‌تواند، غیر از آن تشنج‌ها و تحرکات دیگر رخ می‌دهد."

اما رهبر طالبان چندی قبل در سخنرانی‌اش در همایش علمای دین و بزرگان قومی که در کابل دایر شده بود، شکل حکومت خود را شبیه "حکومت سلطنتی اسلامی" توصیف کرد و افزود که افغانستان تحت حاکمیت طالبان تصمیم‌های مستقل می‌گیرد و تحت نفوذ هیچ کشور دیگری نیست.

از سوی دیگر اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان بر توجه جدی به'' وحدت ملی مردم افغانستان'' تاکید کرده و گفته است که وحدت باید در عمل ایجاد شود: "این وحدت بدون مشوره، بدون بحث و بدون انتخاب آزاد صورت گرفته نمی‌تواند".

او گفته است که مشکلات مردم افغانستان بیش از اندازه زیاد است و بدون "فکر سالم و همه جانبه" و "یک حکومت که در خدمت مردم نیز باشد" این مشکلات حل نخواهد شد.

به گفتۀ او، اولین نکته برای حل هر مشکلی، تعریف آن و تعیین هدف است. او گفت که مقصد نهایی باید رفاه مردم افغانستان باشد نه چهرۀ خاص.

رییس جمهور پیشین افغانستان از کشورهای جهان اسلام خواسته است که با طالبان استدلال کنند و آنان را متوجه بسازند که اساسات دین اسلام و خیر مسلمانان در کدام جهت است.

او تاکید کرد که عقل، منطق و استدلال آزاد بین مکاتب فقهی اساس اصول شریعت اسلامی است و این استدلال و منطق از ۱۲۰۰ سال به این طرف دوام دارد.

آقای غنی با بیان اینکه فهم و دانش ارکان فلسفه اسلامی است، به جایگاه علمی بی‌بی خدیجه و بی‌بی سلما در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: "تمام تجارب دنیایی نشان می‌دهد که تعلیم یک دختر می‌تواند پنج نسل را تغییر بدهد."

غنی در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۹ اش نیز همواره می گفت که تعلیم یک دختر تعلیم "سه نسل" است.

این در حالی است که ماه آینده از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان یک سال سپری می‌شود، اما این گروه تا اکنون برای بازگشایی مکاتب دختران کدام طرح مشخصی ارایه نکرده است.

طالبان در حاکمیت قبلی شان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بودند.

XS
SM
MD
LG