لینک های دسترسی

Breaking News

کارشناسان: دوای کووید۱۹ نمی‌تواند جاگزین واکسین شود


کپسول های ضد کروناویروس شرکت مرک که مولنوپیراویر نام نهاده شده است
کپسول های ضد کروناویروس شرکت مرک که مولنوپیراویر نام نهاده شده است

اعلام نتایج قابل قبول از دواهای ضد کووید۱۹ شرکت‌های امریکایی فایزر و مرک، چشم‌انداز پایان همه‌گیری کروناویروس را روشن‌تر کرده است.

شرکت فایزر اعلام کرده است که کپسول‌ "پاکسلوید" قادر بوده است تا ۸۹ درصد خطر بستری شدن و مرگ را در بیماران مبتلا به کووید۱۹ کاهش دهد.

دوای مشابه شرکت مرک که به نام "مولنوپیراویر" یاد می‌شود، نیز به گفتۀ متصدیان این شرکت، احتمال مرگ یا بستری شدن مبتلایان کووید۱۹ را که در معرض خطر شکل شدید بیماری قرار دارند، به نصف کاهش می‌دهد.

شرکت مرک به دریافت مجوز مصرف اضطراری سازمان غذا و داروی امریکا نزدیکتر شده است و فایزر نیز قرار است نتایج آزمایش‌ها را به این نهاد نظارتی بفرستد.

در عین حال، داکتران به افرادی که نسبت به تزریق واکسین کووید۱۹ مردد اند، هشدار داده اند که این دواها به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین واکسین شوند.

نظرسنجی بنیاد طبی کایزر در امریکا نشان داده است در حالی که ۷۲ درصد از بزرگسالان امریکایی اولین دوز واکسین را دریافت کرده‌اند، سرعت واکسیناسیون کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که حزب‌گرایی سیاسی در امریکا روی دیدگاه مردم نسبت به ایمنی واکسین‌ها تاثیر گذاشته است. از طرفی، الزام تطبیق واکسین برای کارمندان دولت امریکا به بحث و جدل در این رابطه دامن زده است.

برخی کارشناسان نگران اند که ورود دواهای فایزر و مرک به بازار، به مانع دیگری در راه پیشبرد کارزار تطبیق واکسین کووید۱۹ در امریکا تبدیل خواهد شد.

نتایج اولیه یک نظرسنجی از ۳۰۰۰ شهروند امریکا بر این فرضیه مهر صحه می‌گذارد. این نظرسنجی نشان داده است که از هر هشت نفر، یک نفر ترجیح می‌دهد به جای تزریق واکسین کووید۱۹، دوای این بیماری را مصرف کند.

خبرگزاری رویترز با شش کارشناس بیماری‌های عفونی مصاحبه کرده است و همۀ آنان، با وصف خوشبینی در مورد دواهای جدید، هشدار داده‌اند که این دواها به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین واکسین شوند و حتا با شیوع شکل دلتای کروناویروس، واکسین‌هایی مانند فایزر، خطر بستری شدن را تا ۸۷ درصد کاهش می‌دهد.

کارشناسان صحی می‌گویند که در حال حاضر نیز افرادی که تمایلی به دریافت واکسین ندارند به درمان‌های موجود برای کروناویروس مانند تزریق انتی‌بادی تکیه می‌کنند.

دواهای ضد ویروس از تکثیر بیشتر ویروس در بدن جلوگیری می‌کنند؛ اما از آنجاییکه چرخۀ طبیعی ویروس مراحل متعددی دارد، فقط در یک وهلۀ خاص زمانی و به محض ابتلا به کووید۱۹ می‌توان از این دواها بهره برد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، بیشترین آسیبی که ویروس به بدن وارد می‌کند در مراحل بعدی است که سیستم ایمنی به دلیل تکثیر ویروس ضعیف می‌شود. کارشناسان می‌گویند که در این مرحله، بیمار ممکن است راهی شفاخانه شود و دواهای ضد کووید۱۹ نمی‌تواند سودی را عاید بیمار کند.

XS
SM
MD
LG