لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون برای عملیات انتقال، به طیاره‌های ملکی امریکا اجازۀ پرواز به کابل را داد


وضع محدویت پرواز ها بر حریم هوایی افغانستان پرواز ها میان هند و امریکا را متاثر کرده است
وضع محدویت پرواز ها بر حریم هوایی افغانستان پرواز ها میان هند و امریکا را متاثر کرده است

ادارهء هوانوردی فدرال ایالات متحده به طیاره‌ها و پیلوت‌های ملکی امریکا اجازۀ پرواز را به کابل داد تا نظامیان آن کشور را در روند انتقال هزاران نفر یاری کند.

این اداره اما ناوقت چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) به وقت واشنگتن دی سی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پیلوت‌ها طیاره‌های ملکی نمی‌توانند بدون اجازۀ وزارت دفاع امریکا به میدان هوایی بین‌المللی کابل و یا در فضای نزدیک به افغانستان پرواز کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از اعلامیۀ اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده گزارش داده است که "همه پرواز های کمکی به میدان هوایی کابل باید به اجازه وزارت دفاع" امریکا صورت بگیرد.

اما مقام های پنتاگون تا حال هیچ اشاره‌ای نکرده اند که آیا به خاطر انتقال هزاران نفر از میدان هوایی کابل از طیاره‌ها و پیلوت‌های ملکی امریکا استفاده خواهد کرد یا خیر؟

مقام های قصر سفید ناوقت چهار شنبه ۱۸ آگست (۲۷ اسد) گفتند که از تاریخ ۱۴ آگست تا حال، نزدیک به ۶۰۰۰ نفر از افغانستان به خارج از این کشور انتقال داده شده اند.

ایالات متحده پلان دارد تا روزانه بین ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر دارندگان پاسپورت و گرین کارت امریکا و کسانی‌که ویزا و دیگر اسناد و جواز معتبر مسافرت را دارند، از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال بدهد.

در عین حال، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده به پیلومات‌های ملکی امریکا هشدار داده است که "به دلیل تهدید فعالیت گروه‌های افراطی و تندرو" بدون اجازۀ وزارت دفاع، حتا به فضای افغانستان نزدیک نشوند.

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که کنترول میدان هوایی کابل را به دست گرفته است. اما یک روز قبل از آن، شرکت هوایی یونایتد ایرلاینز امریکا مسیر پرواز‌های خود را از فضای افغانستان تغییر داد،اقدامی که پرواز‌ها میان هند و ایالات متحده را متاثر کرده است.

در حال حاضر، ایالات متحده و متحدین آن تلاش می کنند تا هزاران شهروند خود، همکاران افغان و آنعده از شهروندان افغانستان را که زندگی شان با تهدید گروه طالبان مواجه است، به خارج از افغانستان انتقال دهند.

XS
SM
MD
LG