لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران شفاخانه حوزوی کندز را ترک کرده اند


در حال حاضر درگیری در نقاط مختلف شهر کندز جریان دارد
در حال حاضر درگیری در نقاط مختلف شهر کندز جریان دارد

عصر روز گذشته نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در محوطه شفاخانه حوزوی کندز با اسلحۀ سبک و سنگین تبادلۀ آتش کردند و تعمیر شفاخانه نیز هدف حملات راکتی قرار گرفت که پس از آن کارمندان صحی و داکتران وظایف شان را ترک گفتند.

عبدالحمید علم سرپرست ریاست صحت عامۀ کندز به صدای امریکا گفت، درگیری میان نظامیان افغان و طالبان در محوطه شفاخانه سبب شد که داکتران آن شفاخانه دست از کار بکشند.

او افزود، در جریان درگیری داکتران با استفاده از موقع مناسب، شفاخانه را ترک کرده اند و به دلیل این که محوطه شفاخانه میدان نبرد است، احتمال ندارد که داکتران دوباره بر سر کار برگردند.

داکتر علم گفت "تا کنون به ۲۱۰ مجروح جنگی کمک صحی صورت گرفته است و تقریباً بیش از ۱۵۰ تن آنان بستری اند؛ اما متباقی پس از معالجه از شفاخانه رخصت شده اند".

سرپرست ریاست صحت عامۀ کندز در مورد شمار کشته‌های نبرد در این شهر چیزی نگفت.

از سوی دیگر تیم‌های صحی وزارت دفاع نیز به شهر کندز رسیده اند و داکتر علم گفت، ممکن که پس از این به شمار زیادی مجروحین از سوی این تیم‌های صحی رسیدگی شود.

شب گذشته شهر کندز شاهد نبرد شدیدی میان نظامیان افغان و طالبان مسلح بود؛ اما دو طرف در هیچ بخشی از مواضع شان در شهر کندز، پیشروی نکرده اند.

محمود دانش سخنگوی والی کندز به صدای امریکا گفت، آنان اکنون مشغول طرح عملیات جنگی استند؛ هرچند او در مورد جزئیات نبرد معلومات نداد؛ اما تأیید کرد که در چهار گوشۀ شهر کندز، میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان، تبادله آتش صورت می‌گیرد.

قوماندانی مأموریت حمایت قاطع در کابل گفته است که نظامیان افغان در نتیجۀ تلاش تصرف شهر کندز، طالبان را از این شهر بیرون رانده اند. در اعلامیۀ این قوماندانی که در صفحۀ تویتر نشر شده گفته شده که نیروهای قطعات خاص در چند بخش دوردست شهر کندز به پاکسازی مناطق از وجود شورشیان طالب مصروف عملیات استند.

اعلامیه افزوده است که نظامیان تازه نفس دیگر برای مهار نبرد کندز در راه اند.

طالبان اما با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده اند که هفت پوسته در مسیر شهر و ولسوالی خان‌آباد کندز را تصرف کرده اند.

جلسۀ دادخواهی برای وضعیت کندز

شماری از فعالان مدنی، اعضای شورای ملی و آگاهان سیاسی در کابل گردهم آمدند و برای رسیدگی به وضعیت کندز و باشندگان این ولایت دادخواهی کردند.

عبدالله قرلق منشی مشرانو جرگۀ افغانستان، وضعیت کندز را بحرانی خواند و گفت که در مناطق مختلف شهر کندز هم اکنون جنگ شدید جریان دارد.

آقای قرلق با اشاره به سقوط پارسالۀ کندز گفت، حکومت برای مهار آن جنگ، صرف روی پاکسازی چهار دروازۀ کندز اکتفا کرد؛ در حالی که در فاصلۀ سه – چهار کیلومتری شهر کندز، عملاً جنگجویان مسلح مخالف دولت تحرکات گسترده داشتند.

منشی مشرانو جرگۀ افغانستان افزود، با آنکه نادرست بودن شیوۀ جنگ در کندز را با سران حکومت در میان گذاشتند؛ اما هیچ توجهی صورت نگرفت و نتیجۀ این بی‌توجهی‌ها، سقوط دوبارۀ کندز است.

برخی فعالان مدنی نیز در این نشست، سران حکومت را به بی‌توجهی در قبال کندز متهم کردند. آنان هشدار دادند که اگر به وضعیت کندز رسیدگی نشود، آن ولایت شاهد یک فاجعۀ انسانی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG