لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین پیوند قلب خوک به یک مرد در امریکا موفقانه صورت گرفت


داکتران مرکز طبی پوهنتون مریلند گفته اند که این عملیات روز جمعه، هفتم جنوری ۲۰۲۲، انجام شد
داکتران مرکز طبی پوهنتون مریلند گفته اند که این عملیات روز جمعه، هفتم جنوری ۲۰۲۲، انجام شد

جراحان در ایالات متحده در یک اقدام تاریخی قلب یک خوک را به بدن یک مرد ۵۷ ساله موفقانه پیوند زدند.

یک شفاخانه در ایالت مریلند روز دوشنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) گفت که بیمار سه روز پس از عملیات پیوند قلب خوک در بدن اش، از وضعیت خوب برخوردار است.

خبرگزاری فرانس پرس روز دوشنبه گزارش داد که این عملیات پیوند قلب خوک به انسان که برای نخستین بار انجام شده است، ممکن است روزی بتواند به رفع کمبود مزمن اهدای عضو کمک کند.

خوکی که از قلب آن برای این پیوند استفاده شد، اصلاح ژنتیکی شده بود.

داکتران در مرکز طبی پوهنتون مریلند روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفتند که این عملیات "تاریخی" روز جمعه هفتم جنوری ۲۰۲۲ میلادی انجام شد.

داکتران گفته اند هنوز زود است "بدانیم که آیا این عملیات جراحی موثر خواهد بود یا خیر" اما این جراحی به عنوان نقطه عطف بسیار مهمی در پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان محسوب می‌شود، زیرا از چندین دهه به این سو تلاش در این راستا جریان داشت.

بیمار، دیوید بنت نام دارد و برای پیوند عضو از انسان واجد شرایط تشخیص داده نشده بود. این تصمیم اغلب در شرایطی گرفته می‌شود که فرد دریافت‌کننده عضو از نظر سلامتی در وضعیت بسیار بدی قرار داشته باشد.

بنا به گزارش‌ها، فرد دریافت‌کننده قلب بعد از عملیات پیوند قلب خوک در حال بهبودی است و برای تعیین نحوه عملکرد اندام جدید به دقت تحت نظر قرار دارد.

دیوید بنت که یکی از ساکنان ایالت مریلند ایالات امریکا است، یک روز قبل از عمل جراحی گفته بود که تنها گزینه‌های پیش روی او مرگ و یا این عمل پیوند بود. او گفت:‌ "من می‌خواهم زندگی کنم. می‌دانم که این مانند تیری در تاریکی است، اما این آخرین گزینه‌‌ای است که دارم."

ادارهٔ غذا و دوای ایالات متحده مجوز فوری انجام این جراحی را در شب سال نو میلادی به عنوان آخرین تلاش برای نجات بیماری که برای پیوند معمولی نامناسب بود، صادر کرد.

محمد محی الدین، که یکی از بنیان‌گذاران برنامه پیوند قلب غیرانسان دانشگاه مریلند است، گفت که این جراحی نقطه اوج سال‌ها تحقیقات بود، تحقیقاتی که پیوند عضو از خوک به بابون، یک نوع میمون، را شامل می‌شد و زمان بقای آن بیش از ۹ ماه بود.

بنا بر آمارهای رسمی، در حال حاضر حدود ۱۱۰هزار نفر در سراسر ایالات متحده در انتظار پیوند عضو استند و بیش از شش هزار بیمار هر سال قبل از آن که فرصتی برای دریافت عضو پیوندی پیدا کنند، جان خود را از دست می‌دهند.

XS
SM
MD
LG