لینک های دسترسی

Breaking News

تخته های شناور سولر وسیله موثر مبارزه با تغییر اقلیم


تولید برق آفتابی با استفاده از تکنالوژی سولر شناور در آب در آسیا از هند گرفته تا چین رشد قوی داشته است. شرکت های امریکایی از این رشد الهام گرفته اند و به توسعه سریع تر این تکنالوژی آغاز کرده اند.

صفحات شناور انرژی آفتابی اکنون در ایالات متحده در حال رونق یافتن است. این صفحات آفتابی نه تنها به خاطر تولید انرژی پاک توجه را به خود جلب کرده است، بلکه این تکنالوژی با جلوگیری از تبخیر آب باعث حفظ آب نیز می شود.

شرکت انرژی دوک که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید برق در ایالات متحده به شمار میرود و سالانه حدود ۱۱ هزار میگا وات برق آفتابی تولید میکند، در نظر دارد که تولید برق آفتابی را افزایش دهد و تصاعد خالص کاربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند.

این شرکت یک برنامه آزمایشی صفحات شناور تولید انرژی آفتابی یک میگا وات برق را در منطقه بارتوی ایالت فلوریدا آغاز کرده است.

شاینا وایت، مدیر پروژه تولید برق آفتابی شرکت انرژی دوک، به خبرگزاری اسوشتد پرس گفت: "بنابراین، اجرای این پروژه های مبتکرانه و آزمایش تکنالوژی جدید واقعاً مهم است. ما همیشه به یافتن راه های جدید تولید انرژی پاک در شبکه تولید برق نیاز داریم. از همین جهت صفحات شناور تولید برق آفتابی، زیبا است. ما قادر خواهیم بود که از سطوح مختلف آب که برای مقاصد تفریحی استفاده نمی شود، استفاده کنیم."

مفکوره صفحات شناور ساده است، این صفحات به عوض اینکه جایی را در روی زمین اشغال کنند که می تواند برای کار زراعتی یا اعمار ساختمان ها استفاده گردد، روی آب کنار هم گذاشته می شوند .

این صفحات تولید برق آفتابی به هم وصل می شوند تا به عنوان یک سرپوش در کاهش تبخیر آب عمل کند. از این کار مناطق چون کالیفورنیا که با خشکسالی مواجه است می تواند مستفید گردد.

آب همچنین صفحات برق آفتابی را سرد نگاه می دارد که آنها را در تولید بیشتر برق نسبت به قرار گرفتن در روی زمین که با داغ شدن صفحات موثریت تولید آن کم می شود، کمک می کند.

کریس بارتل، مدیر فروشات و بازاریابی شرکت برق آفتابی شناور "سیل و تری" است که تا به حال ۲۷۰ پروژه را در ۳۰ کشور اعمار کرده است. این شرکت ۲۵ پروژه تولید برق آفتابی شناور را در ایالات متحده نیز اجرا کرده است.

او میگوید محدودیت زمین، کشورهای دیگر را نیز به استفاده از این تکنالوژی تشویق کرده اند.

بارتل به خبرگزاری اسوشتد پرس گفت: "آسیا به سرعت به این کار مبادرت کرد. آسیا به ویژه کشورهای جزیره‌ای مثل جاپان و تایوان به خاطری علاقمند به استفاده از این تکنالوژی استند که زمین زیادی برای نصب صفحات سولر ندارند. بنابراین آنجا سریع ترین بازار رو به رشد ما بوده است."

یک گزارش نهاد تحقیقاتی بازاریابی "فیرفیلد" مستقر در لندن حاکی است که در حال حاضر ۷۳ درصد صفحات سولر شناور جهان در آسیا است که این امر چشم انداز جهانی را رهبری می کند. این نهاد پیشبینی می کند که پالیسی های تشویقی در شمال امریکا و اروپا باعث رشد قابل ملاحظه در این عرصه خواهد شد.

یکی از بزرگترین میدان های سولر شناور در ایالات متحده پروژه تولید برق ۴.۸ میگاوات در منطقه هیلدسبرگ ایالت کالیفورنیا است که توسط شرکت "سیل و تری" ساخته شده است.

بزرگترین میدان های سولر شناور جهان، دژو دینگژوانگ با تولید ۳۲۰ میگاوات برق آفتابی در شاندونگ چین است. بزرگترین میدان سولر شناور در امریکای شمالی، میدان تولید ۸.۹ میگاوات برق آفتابی در ایالت نیوجرسی امریکا است.

اما هزینه های ابتدایی اجرایی شدن این پروژه پرهزینه است. بارتل می گوید که آب عمیق هزینه نصب را بلند می برد، و این تکنالوژی روی آب های با حرکت سریع، روی آقیانوس یا خطوط ساحلی با موج های بزرگ قابل اجرا نیست.

محققین به دنبال این استند که آیا میدان های الکترومقناطیسی با کیبل ها می تواند تاثیر منفی بر اکوسیستم داشته باشد اگرچه که تا به حال هیچ شواهدی برای تصدیق این تاثیر وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG