لینک های دسترسی

Breaking News

کمیته سویدن: طالبان ۴۲ مرکز صحی را در میدان وردک بستند


کمیته سویدن برای افغانستان می‌گوید که پس از "حملۀ نظامیان افغان" بر یک شفاخانه در ولسوالی دایمیرداد میدان وردک، طالبان این کمیته را مجبور کرده اند تا به فعالیت‌هایش در این ولایت پایان دهد.

هفته گذشته این کمیتۀ اعلام کرد که در نتیجۀ "عملیات نظامیان افغان" بر یک شفاخانه در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک، چهار تن کشته شده اند. تا اکنون حکومت افغانستان این رویداد را تایید و یا رد نکرده است.

کمیته سویدن برای افغانستان با نشر اعلامیه‌ای روز چهارشنبه ۱۷ جولای (۲۶ سرطان) گفته است که پس از دریافت تهدید‌های پی‌هم از سوی طالبان، این کمیتۀ مجبور شد از میان ۷۷ مرکز صحی و شفاخانه در میدان وردک، ۴۲ مرکز صحی‌ خود را تعطیل کند.

در این اعلامیه به نقل سونی منسون، مسوول کمیته سویدن برای افغانستان آمده است: "مجبور کردن کمیته سویدن برای بستن مراکز صحی‌ سبب عدم دسترسی مردم به خدمات صحی خواهد شد و در واقع این کار نقض آشکار حقوق بشری و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است."

این کمتیه با ابراز نگرانی گفته است که با مسدود شدن مراکز صحی و شفاخانه‌ها در میدان وردک، روزانه دست‌کم ۵۷۰۰ بیمار به شمول زنان و کودکان با مشکلات زیاد رو به رو خواهند شد.

مسوول این کمیته در افغانستان خواستار بازگشایی فوری این مراکز صحی و شفاخانه‌ها در میدان وردک شده و از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کنند.

در همین حال، پرویز احمد فیضی، مسوول ارتباطات کمیته سویدن در افغانستان به صدای امریکا گفت که این مراکز صحی از روز جمعه ۱۲ جولای بدین سو تعطیل شده اند.

آقای فیضی افزود که طالبان با "تماس‌های مکرر" هشدار داده بودند که اگر این کمیته به فعالیت‌هایش در میدان وردک پایان ندهد، مورد حملات این گروه قرار خواهند گرفت.

گروه طالبان تا اکنون در این بارۀ ابراز نظری نکرده است.

XS
SM
MD
LG