لینک های دسترسی

Breaking News

چهار واکسیناتور پولیو در ننگرهار کشته شدند – مقام‌ها


مقام‌های محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که افراد مسلح ناشناس چهار واکسیناتور پولیو را با ضرب گلوله کشته و سه تن دیگر را زخمی کرده اند.

این افراد در چهار رویداد جداگانه صبح امروز سه شنبه ۱۵ جون (۲۵ جوزا) در مربوطات ولسوالی سرخرود، خوگیانی و شهر جلال‌آباد کشته و زخمی شده اند.

جان محمد، رییس بخش معافیت کتلوی ریاست صحت عامۀ ننگرهار به صدای امریکا گفت که تمامی مجروحین این رویدادها برای درمان به شفاخانه منتقل شده اند.

آقای جان محمد افزود که قربانیان این رویداد به گونۀ رضاکارانه به هدف تطبیق واکسین فلج کودکان (پولیو) در بخش‌های ولایت ننگرهار کار می‌کردند.

ریاست صحت عامۀ ننگرهار می‌گوید که با حمله بر این واکسیناتوران، روند تطبیق واکسین پولیو در این ولایت متوقف شده است.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر به این رویداد واکنش نشان داده و از نبود میکانیزم پیشگیرانه و مجازات عاملان چنین رویدادها انتقاد کرده است.

او گفته است: "به وضعیتی رسیده‌ایم که به صورت نظام‌مند‌ کارمند ماین‌روبی، داکتر، پرستار، واکسیناتور، مدافع حقوق‌بشر و هر کسی که در پی نجات زندگی ما و کودکان ماست کشته می‌شود. نه مکانیزم پیش‌گیری موثر وجود دارد و نه مجازاتی برای عاملان."

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل نیز حمله بر این واکسیناتوران در ننگرهار را محکوم کرده و خواستار رسیدگی فوری در این راستا شده است.

آقای ویلسن تاکید کرده که باید عاملان این حملات هدفمند شناسایی و به محاکمه کشانده شوند. او همچنین گفته است که آنان تلاش‌های شان را به هدف مبارزه با فلج کودکان و محو پولیو در این کشور ادامه خواهند داد.

روند طبیق واکسین پولیو روز گذشته در ننگرهار و برخی ولایات دیگر افغانستان آغاز شد و قرار بود هزاران کودک در این ولایت واکسین دریافت کنند.

مقام‌های محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که مهاجمان پس از گلوله‌باری بر این واکسیناتوران، از محل فرار کرده و تلاش‌ها برای شناسایی و بازداشت آنان جریان دارد.

در حدود سه ماه گذشته این دومین حملۀ مرگبار بر واکسیناتور در این ولایت است. پیش از این، افراد مسلح ناشناس به تاریخ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) سه واکسیناتور زن را در ولایت ننگرهار کشتند.

XS
SM
MD
LG