لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی مقامات صحی امریکا از مخالفت با واکسین پولیو در افغانستان


مقامات صحی امریکایی در مورد مخالفت گروه‌های مسلح با واکسین پولیو در برخی از ولایات افغانستان اظهار نگرانی کرده اند.

جان ورتیفیلا، رییس بخش واکنش سریع برای محو پولیو در مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده با ابراز نگرانی گفته است که تطبیق واکسین یک روند غیرسیاسی است و طرف‌های درگیر در افغانستان باید در این خصوص همکاری کنند.

آقای ورتیفیلا هفتهٔ گذشته در جریان نشست مجازی روی اعلام ستراتیژی بین المللی پنج ساله محو پولیو گفت: "ما در افغانستان، به ویژه در جنوب این کشور، در مورد ممانعت بر روند واکسین خانه به خانه نگرانی عمیق داریم و ادامهٔ این روند بر برنامه‌‌های واکسین پولیو تاثیر منفی برجا خواهد گذاشت."

او علاوه کرد که در شماری از ولایات افغانستان به دلیل مخالفت گروه‌های مسلح، در حدود ۳.۵ میلیون کودک افغان از گرفتن واکسین پولیو محروم مانده اند.

وزارت صحت‌ عامهٔ افغانستان گفته است که بیشتر موارد در ساحاتی گزارش شده که کمپاین واکسیناسیون در آن تطبیق نشده است.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامهٔ‌ محو پولیو در افغانستان به صدای امریکا گفت: "اگر زمینه مساعد شود و ما بتوانیم در تمام کشور کمپاین‌های برنامه محو پولیو را تطبیق کنیم، می‌توانیم در شش ماه آینده پولیو را مهار کنیم و وقایع را به صفر کاهش دهیم."

آقای راسخ گفت که در جریان سال جاری تا اکنون سه کمپاین واکسیناسیون پولیو تطبیق شده است و قرار است در هفتهٔ آینده در حدود ۱۰ میلیون کودک واکسین شوند.

اما به دلیل مخالفت گروه‌های مسلح و به ویژه در ساحات تحت کنترول طالبان که کمپاین خانه به خانه منع است، ۳.۳ میلیون کودک از واکسین محروم خواهند ماند.

مسوول مطبوعاتی برنامهٔ‌ محو پولیو در افغانستان گفت که این گروه‌های مخالف اجازه نمی‌دهند که هیچ گونه فعالیت‌های واکسین پولیو در این ساحات تطبیق شود.

در جریان سال جاری میلادی، تا اکنون در افغانستان ۴۱ مورد مثبت پولیو ثبت شده است که بیشترین واقعات آن در ولایت‌های نا امن جنوبی و شرقی ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG