لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کمپاین سرتاسری واکسین پولیو در افغانستان


آرشیف
آرشیف

مقام های وزارت صحت عامۀ افغانستان امروز یک شنبه ۲۸ مارچ (هشت حمل) از راه اندازی کمپاین سرتاسری واکسیناسیون پولیو خبر دادند.

مقام‌ها گفته اند که در این دور کمپاین پولیو ۹.۶ میلیون کودک زیر سن پنج سال در سرتاسر افغانستان واکسین خواهند شد.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامهٔ محو پولیو به صدای امریکا گفت که این دومین کمپاین سرتاسری سال ۲۰۲۱ میلادی بوده و یک فرصت طلایی به آنعده خانواده های است که کودکان شان تا هنوز واکسین نشده اند.

او افزود: "به جز ولایت های دایکندی، بامیان و چند ولسوالی سردسیر، سایر ولایت های افغانستان تحت پوشش این کمپاین قرار خواهند گرفت."

علاوه بر این، آقای راسخ در مورد چالش‌های کمپاین پولیو معلومات ارایه کرد: " به دلیل مخالفت مخالفین مسلح با کمپاین خانه به خانه، در حدود سه میلیون کودک زیر سن پنج سال در کمپاین های گذشته از دریافت واکسین محروم شده بودند."

به گفتۀ وی، اگرچه با آغاز دور اول کمپاین پولیو در ماه جنوری امسال، مخالفین مسلح دولت وعده نموده بودند تا با وضع یک سلسله شرایط مانع واکسین پولیو نشوند، ولی تا حال سخنان آن‌ها در عمل پیاده نشده است.

او علاوه کرد: " گروه طالبان به ما وعده سپرده بودند که در تطبیق واکسین پولیو همکاری می کنند و آن هم با اجازه دادن کمپاین‌ها از طریق مسجد به مسجد و ساحه با ساحه."

به گفتۀ آقای راسخ، چون شیوه های کمپاین مسجد به مسجد و ساحه به ساحه پیش از این هم آزمایش شده است و در مقایسه به کمپاین خانه به خانه چندان نتیجۀ ملموس نداشته است، پس می‌توان تخمین زد که در این کمپاین هم بیش از سه میلیون کودک از پولیو محروم خواهند ماند.

مقام های وزارت صحت افغانستان تایید می‌کنند که با راه اندازی کمپاین های خانه به خانۀ پولیو می‌توانند بیش از ۹۰ فیصد کودکان را تحت پوشش قرار دهند.

از آغاز سال جاری میلادی تا به حال، یک مورد مثبت نوع اول و ۲۳ مورد مثبت نوع دوم پولیو در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG