لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی مکرون در انتخابات فرانسه ریکارد بناپارت را خواهد شکست


در صورت برنده شدن امانول مکرون، جوانترین رئیس جمهور فرانسه در تاریخ آن کشور خواهد بود.

فرانسه امروز شاهد انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت ساز است. مردم فرانسه هم به خاطر میان امانول مکرون، نامزد میانه رو و مارین لوپن، نامزد حزب راستگرای جبهه ملی به پای صندوق ‌های رای رفتند.

این اولین بار در تاریخ فرانسه است که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رای گیری به احزاب عمده و بر سر اقتدار تعلق ندارند.

امانول مکرون ۳۹ سال عمر دارد و اگر در این انتخابات برنده شود، جوان ترین رئیس جمهور در تاریخ فرانسه خواهد بود. پس از انقلاب سال ۱۸۴۸ فرانسه، لوی ناپلیون بناپارت، برادر زادۀ ناپلیون بوناپارت به عمر ۴۰ سالگی به حیث جوانترین فرد برندۀ انتخابات ریاست جمهوری شده بود.

نظرسنجی اخیری که در روز پایانی مبارزات انتخاباتی نشر شد نشان داد که آقای مکرون، بانکدار و سرمایه ‌گزار سابق، از رقیب خود پیشی چشمگیری داشته است. براساس نظرسنجی، میزان حمایت از آقای مکرون حدود ۶۰ در صد بوده در حالیکه حدود ۴۰ درصد پرسش شوندگان از مارین لوپن حمایت میکنند.

رسانه ها در فرانسه، بر اساس قانون اساسی کشور حق نشر نظرسنجی ها و یا هم نتایج مقدماتی را قبل از ختم روند رایدهی ندارند. اما رسانه ها در سویس و بلجیم در جریان امروز نیز گزارش داد اند که امانول مکرون میانه رو هنوز هم بر مارین لوپن رقیب راستگرایش پیشی دارد.

وزارت داخلۀ فرانسه، میزان مشارکت مردم را تا ظهر امروز، بیست و هشت اعشاریه بیست و سه در صد اعلام کرد .این میزان مشارکت در مقایسه با زمان مشابه در انتخابات پنج سال پیش اندکی کاهش داشته است.

هرچند پیامد رای گیری تا اواخر امشب (یکشنبه) معلوم خواهد شد اما نتیجه رسمی در یازدهم ماه می از سوی شورای قانون اساسی فرانسه اعلام خواهد شد. بر اساس قانون فرانسه، چهاردهم ماه می آخرین روز کاری فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی آن کشور خواهد بود.

XS
SM
MD
LG