لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات فلسطینی ها امروز نیز ادامه داشت


باوجود آنکه باشندگان باریکۀ غزه امروز مشغول مراسم تدفین کشته شدگان دیروز خود میباشند، اما شهر های 'بیت الحم' و 'رام الله' در کرانۀ غربی رود اردن، شاهد اعتراضات گستردۀ فلسطینی ها بود.

بر اساس گزارش ها، صدها فلسطینی در اعتراضات امروز شرکت کرده بودند. نیروهای اسرائیلی برای متفرق ساختن آنان از گاز اشک آور کار گرفته است.

روز گذشته به تعقیب گشایش سفارت ایالات متحده در بیت المقدس، هزاران فلسطینی مظاهراتی را در مرز غزه با اسرائیل راه اندازی کردند که در برخورد میان مظاهره کنندگان و نظامیان اسرائیلی حداقل ٥٨ فلسطینی کشته شد و بیش از ٢٧٠٠ نفر دیگر آنان زخمی شدند.

اردوی اسرائیل گفته است که در پاسخ به اعتراضات وسیع در سرحد با غزه، حدود یازده موضع گروۀ حماس را مورد حملات هوایی قرار داده است.

سازمان عفو بین الملل، برخورد نیروهای اسرائیلی در برابر اعتراض کنندگان فلسطینی را "غیرمناسب و وحشتناک" توصیف کرده است.

مقامات این سازمان گفته اند که "اسرائیل تاریخ طولانی استفادۀ بیش از حد نیرو در برابر معترضین فلسطینی را دارد" و اسرائیل را به "تخطی از قوانین بین المللی" متهم کرده اند.

در عین حال، ادارۀ حقوق بشر ملل متحد نیز هدف قراردادن اعتراض کنندگان در غزه را تقبیح کرده است.

راوینا شمداسنی، سخنگوی ادارۀ حقوق بشر ملل متحد، گفته است که "کمیشنری عالی حقوق بشر از جامعۀ جهانی میخواهد تا این اطمینان را بدهد که در برابر قربانیان این تخطی های حقوق بشر، عدالت صورت میگیرد".

انتظار میرود شورای امنیت ملل متحد نیز امروز (سه شنبه) طی یک نشست فوری، خشونت های اخیر در باریکۀ غزه را مورد بحث قرار دهد.

در کنار نهادهای مدافع حقوق بشر، رهبران ادارۀ خودگردان فلسطین گفته اند که انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس، روند صلح شرق میانه را ازبین برده و اضافه کردند که "موضوع دولت فلسطین را به ادارات مربوطۀ ملل متحد و موضوعات اسکان یهودیان و دیگر موضوعات را به محکمۀ بین المللی جرایم راجع خواهند کرد".

حکومت های ایالات متحده، اسرائیل و آسترالیا گروۀ حماس را بخاطر کشته شدن اعتراض کنندگان فلسطینی ملامت کرده اند.

راج شاه، معاون سخنگوی قصرسفید گفته است که "حماس عمداً و بگونۀ منفی مردم را تحریک میکند" و اینکه "اسرائیل حق دارد تا از خود دفاع کند".

در عین حال، مایک پنس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترمپ را بزرگترین مدافع اسرائیل خوانده و گفته است که در طول هفتاد سال گذشته، نسبت به هر رئیس جمهور دیگری ایالات متحده، ترمپ کار بیشتر را بخاطر نزدیک ساختن امریکا و اسرائیل انجام داده است.

واکنش سایر کشورها

ترکیه انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و برخورد نیروهای اسرائیلی علیۀ فلسطینی ها تقبیح کرده است.

بن علی یلدریم، صدراعظم ترکیه، گفته است که "ایالات متحده در این قتل عام سهم مشترک دارد". حکومت ترکیه همچنان سه روز را ماتم اعلام کرده و گفته است که آمادۀ پذیرش "فلسطینی های زخمی" میباشد.

کشورهای آلمان و بلجیم خواستار تحقیقات بیطرفانه در مورد برخورد دیروز نیروهای اسرائیلی و کشته شدن ده ها فلسطینی شده اند.

افریقای جنوبی، ضمن تقبیح عملکرد نیروهای امنیتی اسرائیل، سفیر خود را نیز از اسرائیل به کشور فرا خوانده است.

مقامات وزارت خارجۀ ایرلند، سفیر اسرائیل را برای ارایۀ توضحیات در مورد رویداد دیروز، احضار کرده و خواستار تحقیقات بیطرفانه در مورد آن رویداد شده اند.

در عین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، خواستار مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی ها شده و گفته که کشورش آماده است تا نقش میانجی را ایفا کند.

حکومت چین از اسرائیل خواسته است که در امتداد سرحد با غزه، از خویشتنداری کار گیرد، در حالی که مالیزیا بیان داشته که انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس، روند مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها را خدشه دار خواهد ساخت.

تظاهرات فلسطینی ها امروز نیز ادامه داشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00

XS
SM
MD
LG