لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان امریکایی: استراتیژی امریکا در افغانستان موثر واقع شده است


قوماندان ماموریت قاطع در افغانستان، ادعا می کند که استراتیژی جدید دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، برای جنوب آسیا که ماه گذشته اعلام شد، نتایجی را در پی داشته است.

جنرال جان نیکلسن که هفتۀ گذشته با جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، در کابل ملاقات کرد، به خبرنگاران گفته است که استراتژی جدید امریکا برای جنوب آسیا که بر اساس وضیعت، انعطاف پذیری دارد، روحیۀ قوای امریکایی را تقویت کرده و در برابر شورشیان مثل طالبان پیشرفت های صورت گرفته است.

آقای نیکلسن در مورد گفته است که "ما تاثیر {استراتیژی} را در سطح رهبری طالبان مشاهده می کنیم. آنان سال ها فکر می کردند که ما [افغانستان] را ترک خواهیم کرد. حال ما در ناتو تجدید تعهد کردیم و با پالیسی جدید ایالات متحده، آنان حال درک کرده اند که ما [افغانستان] را ترک نمی کنیم. بنا بر این، این وضیعت آنان را گیچ کرده است."

اظهارات نیکلسن در حالی بیان شده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، هفتۀ گذشته در حاشیۀ اجلاس عمومی ملل متحد گفت که رهبران گروه طالبان از طریق استخدام جوانان و اعزام آنان به میدان جنگ، مرتکب جرایم جنایی می شوند و ادعا کرد که خشونت گروه طالبان برای آنان نیز هزینۀ هنگفت جانی را در قبال داشته است.

رئیس جمهور افغانستان گفت "در یک ماه گذشته، آنان[طالبان] بیش از ۱۳۰۰ نفر کشته دادند و این خونریزی غیر ضروری است."

پس از اعلام استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا، قوای امریکایی تنها در ماه آگست ۵۵۵ بم را بر مواضع گروه طالبان و تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان پرتاب کرده اند.

به گفتۀ مقامات نظامی امریکا، از سال ۲۰۱۲ به این سو، این بیشترین بمباران است که بر ضد گروه طالبان و تندروان داعش در یک ماه صورت گرفته است.

بیل سلفن، یک سخنگوی ماموریت حمايت قاطع در افغانستان، می گوید که از آغاز ۲۰۱۷، قوای هوایی ایالات متحده، مجموعاً ۲۴۰۰ بم را بر مواضع گروه طالبان و داعش در افغانستان پرتاب کرده است.

به گفتۀ آقای سلفن، ۱۷۰۰ بم پرتاب شده، "تاثیرات استراتیژیک" داشته است، زیرا این بم ها در میدان جنگ موثر واقع شده است. او همچنین می گوید که پرتاب این بم ها، موجب شده است تا قوای افغانستان قلمرو بیشتر را از کنترول گروه طالبان و تندروان داعش بیرون کنند.

بر اساس استراتیژی جدید ایالات متحده برای کشور های جنوب آسیا، ادارۀ رئیس جمهور ترمپ ۳۰۰۰ نیروی اضافی به افغانستان اعزام می کند و به این ترتیب، شماری قوای امریکایی در افغانستان به ۱۴۰۰۰ نفر خواهد رسید.

در این ستراتیژی، بر پاکستان فشار آورده خواهد شد تا حمایت اش را از گروه های تندرو مستقر در آن کشور خاتمه بخشد، ادعای که از سوی مقامات پاکستان رد شده و ادعا می کنند که آن کشور خود قربانی اعمال تندروان و گروه های دهشت افگن است، نه حامی آنان.

در عین حال، از هند خواسته شده است تا نقش بزرگتری را در قسمت ثبات أفغانستان بر عهده گیرد.

XS
SM
MD
LG