لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: برای صلح در افغانستان باید با پاکستان مذاکره شود


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که اگر گروه طالبان خود ارادیت دارد وارد مذاکرات صلح شود
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که اگر گروه طالبان خود ارادیت دارد وارد مذاکرات صلح شود

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه در شهر نیویارک بار دیگر حکومت پاکستان را به اعمال بی ثباتی در افغانستان متهم کرد.

آقای غنی که در نهاد پژوهشی شورای روابط خارجی در شهر نیویارک سخنرانی می کرد، خطاب به شماری از خبرنگاران و پژوهشگران گفت که حکومت تحت اداره وی تلاش کرد که با مقامات اسلام آباد گفتگو کند تا اختلافات میان دو کشور حل گردد، اما پاکستان در عمل چنین اقدام را نپذیرفت.

آقای غنی گفت: "دستانم را به پاکستان پیش کردم و آنان [بر دستانم] تف کردند، زیرا آنان فکر کردند که می توانند ما را سرنگون کنند."

آقای غنی ضمن اینکه پاکستان را متهم به حمایت گروه های تندرو در افغانستان کرد، تاکید کرد که ختم منازعه در افغانستان نیز به همکاری اسلام آباد نیاز دارد.

به گفته رئیس جمهور غنی، اگر اسلام آباد به تندروان در آن کشور پناه ندهد و به آنان کمک های لوژستیکی فراهم نکند، "قاعده بازی" تغییر خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که حمایت دولت ها از گروه های دهشت افگن موثر نیست و احتمال وجود دارد که گروه های تندرو حامیان خود را نیز هدف قرار بدهند.

رئیس جمهور افغانستان همچنین افزود که گروه طالبان مسوول خشونت های جاری در آن کشور است، اما تاکید کرد که منازعۀ آن کشور باید از طریق مذاکره حل گردد.

آقای غنی گفت که "توپ" در میدان کسانی قرار دارد که از خشونت کار می گیرند و آنرا تمویل می کنند. ظاهراً اشاره آقای غنی به گروه طالبان و شبکۀ حقانی به حیث گروه های عامل خشونت، و پاکستان می باشد که در گذشته نیز آن کشور را متهم به حمایت و تمویل شبکه حقانی و طالبان کرده است.

با وجود ادعا های مکرر مقامات افغانستان مبنی بر حمایت پاکستان از گروه طالبان و گروه های تندرو، مقامات اسلام آباد بار های چنین ادعا ها را رد کرده و گفته اند آن کشور حامی دهشت افگنی نبوده، بلکه قربانی خشونت های دهشت افگنی و گروه های تندرو بوده است.

رئیس جمهور افغانستان همچنین هشدار داد که به حیث سر قوماندان اعلی افغانستان آن کشور وظیفه نهایی وی این است تا در برابر خشونت ها، از خشونت بیشتر کار بگیرد. او افزود که خشونت های جاری در افغانستان بالای آن کشور تحمیل شده است.

رئیس جمهور غنی گفت: "اگر لازم باشد تا آخرین لحظه جنگ خواهیم کرد. اما آروزی ما سهمگیری در یک گفتگو است."

استراتیژی جدید امریکا برای جنوب آسیا

رئیس جمهور افغانستان ضمن سپاسگزاری از سهمگیری قوای نظامی امریکا در افغانستان گفت که بر اساس استراتیژی جدید واشنگتن، نیرو های امریکایی بار دیگر وارد میدان نبرد افغانستان نخواهد شد. او بار دیگر تاکید کرد که اعلام استراتیژی جدید امریکا برای جنوب آسیای "تاثیرات قابل ملاحظه" داشته است.

رئیس جمهور غنی گفت: "برای آنان [طالبان] بسیار واضح باشد که آنان از لحاظ نظامی برنده نخواهند شد. قبل از اعلام استراتیژی [امریکا] برای جنوب آسیا، آنان [طالبان] اطمینان داشتند که برنده خواهند شد و یا حد اقل بدون اینکه هزینۀ را متقبل شوند، می توانند موجب بی ثباتی شوند."

آقای غنی ادعا کرد که رهبران گروه طالبان از طریق استخدام جوانان و اعزام آنان به میدان جنگ مرتکب جرایم جنایی می شوند و ادعا کرد که خشونت گروه طالبان برای آنان نیز هزینۀ هنگفت جانی را در قبال داشته است.

رئیس جمهور افغانستان گفت "در یک ماه گذشته، آنان[طالبان] بیش از ۱۳۰۰ نفر کشته دادند و این خونریزی غیر ضروری است."

رئیس جمهور افغانستان راه حل سیاسی برای پایان دادن جنگ در افغانستان را به دو بخش تقسیم کرد.

آقای غنی گفت: "اولین بخش گفتگو های همه جانبه میان افغانستان و پاکستان است و این گفتگو ها میان دو دولت باشد تا مشکل که از چهار دهه میراث مانده است، حل گردد. بدون صلح میان افغانستان و پاکستان، راه حل سیاسی به تنهایی در افغانستان کافی نیست."

او افزود که در بخش دوم باید مذاکرات با گروه طالبان انجام شود، اما تاکید کرد که مربوط گروه طالبان است که آنان با خود ارادیت وارد مذاکرات صلح می شوند و اینکه ارادۀ خود را به یک قدرت خارجی تفویض می کنند.

رئیس جمهور غنی گفت که در گذشته گروه طالبان به این باور بودند که کشور های غربی و حکومت افغانستان "ساعت را در اختیار دارند و طالبان وقت را در اختیار دارند. آنان وقت را در اختیار ندارند" زیرا اعمال که از سوی طالبان ارتکاب یافته است موجب "خرابی های بی نهایت گسترده" شده و تحمل مردم افغانستان در برابر خشونت های طالبان نا محدود نیست.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG