لینک های دسترسی

Breaking News

تجارت میان آلمان و ایران کاهش یافته


پس از وضع تعزیرات جدید ایالات متحده بر ایران، ارزش تومان، واحد پولی ایران، نیز به گونه ای کم سابقه در مقاما اسعار خارجی به خصوص دالر امریکایی کاهش یافته است
پس از وضع تعزیرات جدید ایالات متحده بر ایران، ارزش تومان، واحد پولی ایران، نیز به گونه ای کم سابقه در مقاما اسعار خارجی به خصوص دالر امریکایی کاهش یافته است

معلومات تازه که روز جمعه نشر شد، نشان می دهد که میزان صادرات کالا های تجارتی آلمان به ایران کاهش یافته است.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته یی، برلین تلاش کرده است تا شرکت های آلمانی را در مقابل تعزیرات جدید ایالات متحده در مقابل ایران، حمایت کند. با آنهم، معلومات تازه شده شده نشان می دهد که پس از وضع تعزیرات جدید امریکا بالای ایران، میزان صادرات کالا های تجارتی شرکت های آلمانی به ایران، کاهش یافته است.

معلومات که از سوی انجمن بانک های آلمان نشر شده، نشان می دهد که صادرات شرکت های آلمانی به ایران، در هشت ماه نخست ۲۰۱۸، حداقل چهار در صد کاهش یافته است.آلمان بزرگترین صادر کنندۀ کالا های تجارتی غرب به ایران به شمار می رود.

ادارۀ کنونی ایالات متحده گفته است که توافق هسته یی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، بیشتر به نفع ایران است و رئیس جمهور ترمپ خواهان مذاکرات و توافق جدید با ایران شده است.

اما سایر کشور های امضا کنندۀ این توافق به شمول بریتانیا، فرانسه و آلمان که متحدین اروپایی ایالات متحده به شمار می روند، گفته اند که توافق هسته یی با ایران، بهترین راهی است تا ایران به سلاح اتمی دسترسی پیدا نکند.

مقامات ایرانی هشدار داده اند که اگر توافق هسته یی از منافع اقتصادی آنان حراست نکند، تهران نیز از این توافق بیرون خواهد شد.

کشور های اروپایی به خصوص بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش کرده اند تا شرکت های تجارتی اروپا را ترغیب کنند تا روابط تجارتی شان را با ایران ادامه دهند، اما شرکت های صادراتی و بانک های اروپایی به دلیل وضع تعزیرات جدید ایالات متحده بر ایران، در صدد کاهش معاملات تجارتی و مالی با تهران اند.

هشدار امریکا به سایر کشور ها

پس از خروج امریکا از توافق هسته یی ایران، وزارت ایالات متحده از تشکیل "گروه اقدام ایران" خبر داد و گفت هدف از ایجاد این گروه هماهنگی و اجرای سیاست ایالات متحده در برابر ایران در دوره پس از خروج امریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با هدف تغیر رفتار جمهوری اسلامی ایران است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بارها گفته است که ایران با توسعه برنامه میزایل بالیستیک و ادامه سیاست‌های پیشین خود در شرق میانه، روح توافق هسته‌ یی سال ۲۰۱۵ را نقض کرده و در نهایت به تاریخ ۱۸ ثور ۲۰۱۸به صورت رسمی از توافق هسته ای ایران بیرون شد.

به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، تعزیرات جدید ایالات متحده که پس از اجرای توافق در زمستان ۲۰۱۵ لغو شده بود، در دو مرحله بازگردانده می‌شوند: مرحلۀ اول از تاریخ ۱۵ اسد و مرحلۀ دوم در اوسط ماه عقرب، عملی خواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین تاکید کرده است که هدف کشورش از بیرون شدن از توافق هسته یی "رفتار ایران" است و در صورتی که شاهد تغیر در رفتارمقامات تهران باشد، حاضر است با مقامات ایرانی مذاکره کند و در نهایت توافق "بهتر" ببنند. اما مقامات ایرانی تا حال پاسخ مثبت و یا منفی مبنی بر مذاکرات تازه با مقامات امریکایی نداده اند.

رئیس جمهور ترمپ همچنین هشدار داده است "هر کس با ایران تجارت کند، با ایالات متحده تجارت نخواهد داشت."

XS
SM
MD
LG