لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به خاطر تعلیق مراسم تحلیف غنی سپاسگزاری کرد


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با نشر اعلامیه‌ای از حکومت افغانستان به خاطر اینکه مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به تعویق انداخته است، سپاسگزاری کرد.

اما تا کنون ریاست جمهوری افغانستان در مورد اینکه آیا مراسم تحلیف رییس جمهور محمد اشرف غنی به تاخیر افتاده است یا خیر، چیزی نگفته است. مراسم تحلیف آقای غنی برای ۲۷ فبروری (هشتم حوت) برنامه ریزی شده بود.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا که روز سه شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) نشر شد، با اشاره به تلاش‌های صلح میان امریکا و طالبان آمده است: "زمان آن نیست که به سیاست‌های انتخاباتی تمرکز شود، بلکه در راستای صلح پایدار، ختم جنگ با طالبان و یافتن فورمولی برای مصالحۀ سیاسی از ورای گفتگوهای صلح که انتظار می‌رود در ماه مارچ آغاز شود، تمرکز شود".

اعلامیه همچنان تاکید کرده است که نگرانی‌های مرتبط با انتخابات افغانستان در مطابقت با قانون رسیدگی شود و حکومت آیندۀ افغانستان همه شمول بوده و بازتابدهندۀ آرمان‌های تمام افغان‌ها باشد.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که محمد اشرف غنی برندۀ آن معرفی شد، عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی آقای غنی نتایج را نپذیرفت و گفت که حکومت همه شمول را تشکیل خواهد داد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با اشاره به این تهدیدات نیز گفته است که "از اقدامات بی ثبات کننده به شمول ایجاد ساختارهای موازی حکومتی که در تضاد با قانون اساسی و تنفیذ قانون است، اجتناب شود. چنین اقدامات حاکمیت و وحدت ملی (افغانستان) را که ایالات متحده قویاً از آن حمایت می‌کند، زیر سوال می‌برد."

ساعاتی پیش از نشر این اعلامیه، مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک کنفرانس خبری گفت: "در آستانۀ یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروه کوچکی که باور دارند این روند را تضعیف کرده می‌توانند، اجازه نخواهیم داد. شمار زیاد چنین گروه‌ها وجود دارد که تلاش دارند آنچه را به دست آورده‌ایم، آسیب برسانند. اجازه نخواهیم داد که چنین شود".

وزارت خارجۀ امریکا تاکید کرده است که رهبران افغانستان و حامیان آنان باید اطمینان حاصل کنند که مناظرۀ سیاسی با روش آرام و عاری از توسل یا تهدید خشونت انجام شود.

XS
SM
MD
LG