لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: غنی از مذاکرات امریکا با طالبان خشمگین است


روزنامه نیویارک تایمز می گوید که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مورد آغاز مذاکرات مستقیم بین ایالات متحده امریکا و گروه طالبان "خشمگین" می باشد.

بر بنیاد گزارش روزنامه نیویارک تایمز، هر چند رئیس جمهور غنی در انظار عمومی از این مذاکرات استقبال کرده است اما مقام های حکومت افغانستان گفته اند که آقای غنی در محافل خصوصی بار ها "نگرانی و مخالفت" خود را در مورد مذاکرات با گروه طالبان بدون شمولیت دولت افغانستان، با مقام های امریکایی در میان گذاشته است.

این مقام های افغان به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که رئیس جمهور غنی نگران است که ممکن مذاکرات مستقیم بین امریکا و گروه طالبان که در آن دولت افغانستان بنابر خواست طالبان شامل نباشد، منجر به حاشیه راندن "مصیبت آمیز" رهبری دولت افغانستان خواهد شد.

گزارش می افزاید که رئیس جمهور غنی و اعضای حکومت او حتی در مورد مذاکرات زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای امور صلح افغانستان با نمایندگان گروه طالبان که در دوحه، پایتخت قطر انجام شد، اطلاع قبلی نداشتند و آقای غنی از این مذاکرات از طریق رسانه ها اطلاع یافت.

در گزارش نیویارک تایمز آمده که رئیس جمهور غنی و اعضای حکومت اش جزییات این مذاکرات را نه از طریق "متحدین امریکایی" خود بلکه از طریق اعلامیه گروه طالبان دریافت کردند.

مقام های افغان به شرط افشا نشدن نام شان به نیویارک تایمز گفته اند که محمد اشرف غنی به خاطر "اعتماد شکنی" توسط مقام های امریکایی "خشمگین" شده است.

نیویارک تایمز به نقل از مقام های افغان همچنین نگاشته است زمانیکه زلمی خلیزاد یک روز پس از ملاقات با نمایندگان طالبان در دوحه برای دیدار با رئیس جمهور غنی به کابل آمد، آقای غنی از هیات امریکایی خواستار معلومات در مورد مذاکرات با طالبان شد، اما زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان به آقای غنی جزییات ارایه نکرد و موضوع بحث را تغییر داد.

یک مقام امریکایی به شرط افشا نشدن نام اش به نیویارک تایمز گفت که پس از این رویداد، رئیس جمهور افغانستان با جان بس، سفیر امریکا در کابل و جنرال اسکات میلر، قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان تماس گرفت و از آنان خواست که رئیس جمهور افغانستان نباید از جزییات مذاکرات واشنگتن با طالبان بی خبر نگه داشته شود.

این مقام امریکایی افزود که سفیر امریکا و جنرال میلر به رئیس جمهور غنی اطمینان دادند که جزییات این مذاکرات از او پنهان نمی باشد.

در همین حال، هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرده است که دولت افغانستان "مالکیت و رهبری" مذاکرات صلح را با گروه طالبان به دوش دارد.

او افزود که "پایبند بودن شرکا و متحدین افغانستان به این اصل، یگانه راه برقراری صلح پایدار" در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG