لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: پاکستان و طالبان جنگ تمام عیار را علیه افغانستان آغاز کرده اند


محمد اشرف غنی: تلاش می کنم این وظیفه را برای جانشینم سهل تر سازم.
محمد اشرف غنی: تلاش می کنم این وظیفه را برای جانشینم سهل تر سازم.

رئیس جمهور افغانستان می گوید که تلاش برای "تعامل صلح با پاکستان و طالبان صورت گرفت؛ اما در عوض، آنان یک جنگ تمام عیار را علیه افغانستان آغاز کردند."

محمد اشرف غنی در مصاحبه یی با وال ستریت ژورنال گفت که کشورش متقبل تلفات سنگین شده اما آنان با "یک جنگ فرا ملیتی" رو به رو اند.

آقای غنی علاوه کرد که به منظور تعامل صلح به پاکستان رفت؛ اما، "وقتی شما دست تان را دراز کنید و طرف مقابل آن را نفشارد، چه می کنید؟"

محمد اشرف غنی در روز های نخست کارش به حیث رئیس جمهور افغانستان نیز گفته بود که افغانستان در "یک جنگ اعلام ناشده با پاکستان قرار دارد."

اظهارات آقای غنی در حالی صورت می گیرد که در همین دو روز گذشته دو ولسوالی در غور و فاریاب به دست طالبان سقوط کرد و کابل نیز یکبار دیگر شاهد حملۀ انتحاری مرگباری بود که جان ٣١ تن را گرفت.

رئیس جمهور افغانستان به این باور است که کشورش در "حالت جنگ" قرار دارد و حکومت به رهبری وی تغیرات اساسی را در وزارت دفاع ایجاد کرده و یک نسل کاملاً جدیدی را در رهبری آن وزارت قرار داده است. وزارت که به گفتۀ آقای غنی به "فساد گستردۀ" موجود در آن شناخته می شد.

آقای غنی در این مصاحبه در بارۀ موارد مختلف از جمله خشونت های روان در افغانستان، آمادگی ها برای انتخابات و تلاش های وی برای مبارزه با فساد اداری صحبت کرده است.

این درحالیست که از آغاز حکومت وحدت ملی، رئیس جمهور غنی با انتقادات، مخالفت ها و ائتلاف های مختلف مواجه بوده و حتی اعضای حکومت وی، او را به استبداد و متمرکز کردن قدرت متهم کرده اند.

آقای غنی به وال ستریت ژورنال با رد این ادعا گفت که افغانستان در تاریخ "شاهد این همه تصمیم گیری های اجماعی نبوده است". آقای غنی ادعا می کند که هیچ تصمیمی در خفا گرفته نشده است؛ اما، برای "ایجاد تفاوت میان حقیقت و خیال، واقعیت و تبلیغات" باید تحقیق شود.

آقای غنی می گوید که به نخبه های سیاسی افغانستان که پس از ١١ سپتمبر عرض اندام کردند، احترام می گذارد؛ اما، خواهان مسوولیت پذیری و پاسخگویی می باشد. رئیس جمهور تاکید می ورزد که کشورش نیازمند ایجاد نظام مطابق قانون اساسی با حاکمیت قانون می باشد.

رئیس جمهور افغانستان برگزاری انتخابات پارلمانی ٢٠١٨ و ریاست جمهوری ٢٠١٩ را در آن کشور یک "ضرورت حتمی" خوانده گفت که تمام تمرکز حکومت روی برگزاری این دو انتخابات معطوف شده است.

رهبران حکومت وحدت ملی از آغازین روزهای کاری خود مبارزه با فساد اداری را از اولویت های کاری خود عنوان کرده اند. آقای غنی به وال ستریت ژورنال گفت که ایجاد إصلاحات "باعث شکل گرفتن عکس العمل ها" شده است؛ اما، در راستای مبارزه علیه فساد اداری، در مسیر مسوولیت پذیری، کارآیی و شفافیت در حرکت اند.

محمد اشرف غنی می گوید "تمام رهبران جهان گفته اند که دشوار ترین وظیفۀ جهان را پیش می برد"؛ اما، ابراز امیدواری کرد که این وظیفه را برای جانشینش "سهل تر" سازد.

XS
SM
MD
LG