لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مشی صلح من شبیه مشی مصالحۀ داکتر نجیب نیست


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که پس از آتش بس موقت میان حکومت افغانستان و طالبان در روزهای اخیر رمضان و عید تغییر بنیادی در وضعیت آن کشور رونما شده است.

آقای غنی در مصاحبۀ ویژه با رادیو آزادی گفته است که در جریان آتش بس حدود ۳۳ هزار طالب که پیش از آتش بس می‌جنگیدند، در روزهای عید وارد شهرها شدند و نشان دادند که از جنگ خسته شده اند.

آقای غنی با اشاره به فتوای عالمان دینی افغان و نشست عالمان دینی کشورهای اسلامی در عربستان سعودی که جنگ افغانستان را ناروا خواندند، گفته است که اگر شمار معدود طالبان فکر می‌کنند که هنوز هم "شمه‌ای مشروعیت دینی" دارند، دیگر چنین مشروعیتی ختم شده است.

حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده از پاکستان می‌خواهند با استفاده از نفوذی که در میان طالبان دارد، آن گروه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بکشاند. آقای غنی به رادیو آزادی گفته است که پاکستان در این زمینه تعهد کتبی کرده است و باید عملاً نقش خود را در این ورند ثابت بسازد.

رئیس جمهور غنی همچنان گفته است که روند کنونی صلح افغانستان شبه مشی مصالحۀ ملی داکتر نجیب الله، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، نیست و به گفتۀ آقای غنی روند کنونی صلح افغانستان اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی را با خود دارد.

داکتر نجیب الله در اواخر دهۀ ۱۹۸۰ میلادی طرح مشی مصالحۀ ملی را با احزاب جهادی افغانستان در زمانی اعلام کرد که جنگ سرد در جهان جریان داشت و شماری از کشورها به ویژه غرب از حکومت افغانستان که متحد اتحاد جماهیر شوروی وقت بود، حمایت نمی کردند.

روند صلح افغانستان در حالی طالبان را به میز مذاکرات فرا می‌خواند که گروه دولت اسلامی یا داعش نیز به عنوان تهدید جدی در افغانستان باقی مانده است.

آقای غنی گفت "شمار جنگجویان داعش کم شده، اما این پدیده از بیرون حمایت می‌شود. تعهد من اینست که ما داعش را محو می‌کنیم ... تا زمانی‌که با طالبان صلح نشود، آنان (داعش) از امکانات طالبان استفاده می‌کنند، بنابرین ضرور است که ما مسایل بین الافغانی خود را حل کنیم."

رئیس جمهوری غنی در این مصاحبه همچنان به موضوع بازداشت برخی فرماندهان وابسته به احزاب جهادی پرداخته و آن را خواست ملت افغانستان و وظیفۀ خود پنداشته است تا به خواست مردم رسیدگی کند.

در تازه ترین مورد از این بازداشت‌ها، نظام الدین قیصاری قوماندان امنیۀ ولسوالی قیصار فاریاب و به جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان وفادار است، از سوی کوماندوهای افغان بازداشت شد که از آن زمان تا کنون اعتراضات گستردۀ هواداران آقای دوستم را در شهرها و ولایات مختلف افغانستان بر انگیخته است.

XS
SM
MD
LG