لینک های دسترسی

Breaking News

فتوای جهان اسلام: حملات انتحاری و کشتار مسلمانان حرام است


حدود ۱۰۰ عالم دین از کشورهای مختلف مسلمان در نشستی در عربستان، جنگ افغانستان را مردود خواندند.

در اعلامیهء پایانی کنفرانس علمای اسلامی که در قصر صفا در جوار مکه مکرمه خوانده شد، از همه طرف های درگیری جنگ در افغانستان خواسته شد تا با جنگ راه صلح را جستجو کنند.

در این اعلامیه از حکومت افغانستان و گروه طالبان به صورت مشخص خواسته شده است تا به آتش بس جدید توافق کنند.حکومت افغانستان و طالبان در روزهای عید فطر، به طور موقت، از جنگ دست کشیدند.

حکومت افغانستان از اعلامیۀ عالمان دین در نشست عربستان سعودی استقبال کرده است. گروه طالبان تا حال به این اعلامیه واکنش رسمی نشان نداده اند.طالبان یک روز پیش از پایان کنفرانس علمای اسلامی در عربستان، در اعلامیهء جنگ شانرا را مشروع خوانده و از علمای دینی خواستند که موقف آنها را درک کنند.

اشتراک کنندگان کنفرانس عربستان اما در اعلامیهء هفت ماده ای شان تاکید ورزیده اند که ریختانیدن خون مردم در یک کشور مسلمان "گناه و حرام" است. آنها همچنان با استناد به آیات قرآن و احادیت پیامبر اسلام، بر صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان مسلمانان تاکید ورزیده اند.

در اعلامیه ضمن حمایت از موقفگیری محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، مبنی بر مذاکرات بدون پیش شرط، گفته شده است که حکومت افغانستان و "تحریک طالبان" از طریق مذاکره و تفاهم، باید جنگ را خاتمه دهند.

شوکه علامي، مفتی مصر که در این نشست اشتراک کرده است، گفته است "بدون شک تمامی عالمانی که در این نشست حضور یافته اند اقرار می کنند که مصالحه یک امر شرعی است. ما از تمامی طرف ها می خواهیم که از نصوص شرعی پیروی کنند. قرآن کریم و پیامبر اسلام مردم را به امنیت دعوت کرده اند."

محمد مختار امباده، مفتی موریتانیا، نیز به راه حل قضیۀ افغانستان از طریق مذاکرات صلح تاکید کرده و گفته است که "طالبان نمی توانند از راه جنگ و کشتار به هدف های شان برسند. زیرا جنگ کسی را به جایی رسانیده نمی تواند. حتا حکومت افغانستان هم به جز صلح به مردمش چیز دیگری داده نمی تواند از همین رو هر دو طرف مجبور استند صلح کنند."

حضور کمرنگ عالمان پاکستانی

در این کنفرانس پانزده عالم پاکستانی دعوت شده بود، اما تنها قبله عیاض که رییس شورای نظارتی اسلامی پاکستان است، در این نشست شرکت کرد. آقای عیاض به صدای امریکا گفت که عالمان پاکستان برای عدم شرکت در این نشست دلایل مختلف داشتند. به گفته او برخی از این عالمان به علت ملحوظات سیاسی در این نشست شرکت نکردند. علاوه بر آن، در نشست عربستان سعودی، از عالمان دین ایران، دعوت صورت نگرفته است.

نشست عالمان دین در باره صلح افغانستان روز سه شنبه در عربستان سعودی آغاز شد و حدود ۱۰۰ عالم دین در این نشست شرکت داشتند که ۳۵ تن آنان از افغانستان بودند.

واکنش طالبان

در واکنش به اعلامیۀ عالمان دین در شهر جده، گروه طالبان با نشر اعلامیه ای ضمن رد آتش بس و گفتگو های صلح با حکومت افغانستان، گفته است که نشست عالمان دین در عربستان سعودی، بخشی از برنامه های ایالات متحده و ادامه "حضور نیرو های امریکایی در افغانستان" است.

این گروه همچنین گفته است که نشست جده "یک نشست فرمایشی امریکا بوده، و "بر مبارزۀ ما هیچ اثر منفی بر جا نخواهد گذشت."

XS
SM
MD
LG