لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغانستان در مرحلۀ سقوط قرار ندارد


همزمان با تصمیم تازۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بیرون کردن نیروهایش از افغانستان، محمد اشرف غنی، رییس جمهور این کشور می‌گوید که افغانستان در مرحلۀ سقوط قرار ندارد.

آقای غنی ناوقت روز پنجشنبه ۱۵ اپریل (۲۶ حمل) در یک نشست مجازی در مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی که به ابتکار حکومت آذربایجان برگزار شده بود گفت: "ما در مرحله سقوط قرار نداریم، نیروهای امنیتی و دفاعی ما توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند و از چندین سال به ‌این‌سو، ۹۴ درصد عملیات‌ها را به گونۀ مستقلانه انجام می‌دهند."

آقای غنی بار دیگر گفت که حکومت افغانستان به تصمیم تازۀ رییس جمهور امریکا منبی بر خروج نیروهایش تا تاریخ ۱۱ سپتمبر امسال احترام دارد و در این راستا همکاری لازم را روی دست خواهد گرفت.

رییس جمهور افغانستان افزود که در حال حاضر، این کشور از یک طرف با روایت جدید پروسۀ صلح، اتصال و همکاری‌های منطقوی و از جانب دیگر در برابر شبکه‌های فرامنطقوی تروریستی و شبکه‌های جرمی قرار دارد.

آقای غنی تاکید کرد که برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم و شبکه‌های جرمی باید همکاری‌ها با افغانستان ادامه یابد. او علاوه کرد که طالبان یا صلح را بپذیرند و یا مبارزه جدی در برابر این گروه ادامه خواهد یافت.

رییس جمهور غنی همچنان افزود که افغانستان صلح‌آمیز و عاری از جنگ، به نفع پاکستان و تمام کشورهای منطقه است.

بر اساس تصمیم رییس جمهور بایدن، روند خروج نیروهای امریکایی به تاریخ اول ماه می آغاز شده و پیش از ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد. ناتو نیز اعلام کرده است که روند خروج نیروهای خود را به تاریخ اول ماه می از این کشور آغاز می‌کند.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته در دیدار با رییس جمهور افغانستان گفت که شراکت آنان تغییر می‌کند‌، اما این شراکت پایدار خواهد بود.

نگرانی‌ها در مورد بیرون‌شدن نیروهای خارجی از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود که با خروج این نیروها، بار دیگر افغانستان به جنگ‌های داخلی برخواهد گشت.

XS
SM
MD
LG