لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: فرصت کنونی صلح در ۱۸ سال اخیر پیشینه نداشته است


محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که از شرایط موجود برای تامین صلح در افغانستان باید استفاده اعظمی شود و به گفتۀ وی فرصت کنونی برای تامین صلح در ۱۸ سال گذشته پیشینه نداشته است.

آقای غنی که روز چهارشنبه ۱۰ جولای (۱۹ سرطان) در پنجمین کنفرانس سالانۀ اتحادیه اروپایی در مورد مبارزه علیه فساد اداری صحبت‌ می‌کرد گفت که انتخاب صلح همیشه پر آزمون است و باید حدود صلاحیت‌ها در گفتگوهای صلح واضح باشد.

او گفت: "پالیسی ما پالیسی صلح است، این وطن صلح می‌خواهد و ما صلح را خواهیم آورد".

رییس جمهور افغانستان افزود که راه صلح پر آزمون است و "باید اراده قوی وجود داشت باشد تا از این ناهمواری‌ها عبور کرد."

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که شرایط برای تامین صلح در افغانستان مساعد شده و باید از این گفتگوهای صلح "استفاده اعظمی" صورت گیرد.

همزمان با پایان نشست "بین‌الافغانی قطر" و تلاش‌های امریکا به هدف کشاندن طالبان به میز گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان، رییس جمهور غنی تاکید کرد که باید "مفاهمه و مذاکره" از هم تفکیک شوند.

آقای غنی افزود که مفاهمه یک روند همه جانبه است که باید همه افغان‌ها در آن حضور داشته باشند، اما مذاکرات "مستقیم باید میان دولت افغانستان و گروه طالبان" صورت گیرد.

این در حالی است که هفتمین دور گفتگوهای زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان روز گذشته پایان یافت.

آقای خلیلزاد پیش از این گفتگوها را با طالبان پربار خوانده بود.

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان روز گذشته در صفحه تویتر خود نوشت که قطر را به مقصد چین ترک کرده و قرار است با مقام‌های چینی درباره گفتگوهای صلح افغانستان بحث کند.

XS
SM
MD
LG