لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: تصمیم رهایی زندانیان طالب، به حکومت افغانستان مربوط است


سر نیکولاس کی، نمایندۀ ملکی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، میگوید که موضوع رهایی زندانیان طالب به حکومت افغانستان ربط دارد.

آقای نیکولاس کی، امروز (چهارشنبه، چهارم مارچ) در صحبت با صدای امریکا گفت: "روند صلح و مذاکرات بین الافغانی ضروریست...این مذاکرات مربوط به افغان ها و به رهبری افغان ها خواهد بود. سوال مربوط به زندانیان نیز همین گونه به حکومت افغانستان ربط می‌گیرد که زندانیان را در بند خود دارد".

آقای کی گفت که باورمند است که نمایندگان حکومت افغانستان در دوحه، آماده اند که با طالبان ملاقات کرده و در مورد زندانیان بحث کنند. او گفت: "فکر کنم طالبان باید با آنان بحث کنند. این یک بحث میان افغان ها است. هیچ ربط به ناتو ندارد".

در توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و گروۀ طالبان که به روز شنبه (٢٩ فبروری) توسط نمایندگان هردو طرف در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، رهایی ٥٠٠٠ زندانی طالب قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی، یکی از مندرجات این سند میباشد.

اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که رهایی زندانیان طالب، صلاحیت ایالات متحده نبوده، بلکه در این مورد حکومت افغانستان تصمیم می‌گیرد. آقای غنی گفته است که بحث رهای زندانیان طالب نباید پیش شرط برای آغاز مذاکرات بین الافغانی باشد.

آقای نیکولاس کی همچنان در اشاره به حملۀ هوایی امروز نیروهای امریکایی بر طالبان در ولایت هلمند گفت که "حملۀ امروز در دفاع از نیروهای ملی افغان" صورت گرفت. او از طالبان خواست که بخاطر آغاز مذاکرات بین الافغانی باید حملات خود را توقف دهند.

به گفتۀ سر نیکولاس کی، قبل از امضای توافقنامۀ صلح در قطر "در هفت روز کاهش خشونت ها در افغانستان، طالبان نشان دادند که میتوانند نیروهای خود را کنترول کنند و میتوانند صلح را نگهدارند".

آقای نیکولاس کی اضافه کرد که ناتو در "انتظار یک توافق صلح میان همه افغان ها" بوده، ولی افزود که در این توافق دست آوردهای ١٩ سال اخیر بشمول "احترام برای حقوق بشر، حقوق زنان و اساسات دموکراسی" باید مدنظر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG