لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: ازدیاد خشونت در افغانستان قابل قبول نیست


وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که ازدیاد خشونت در بعضی قسمت های افغانستان در طی چند روز گذشته غیر قابل قبول است.

مایک پمپیو روز پنجشنبه پنجم مارچ (۱۵ حوت) در یک کنفرانس خبری گفت: "ما می‌دانیم که راه پیشرو مشکل است. ما این را پیش بینی کرده بودیم و ما درست بودیم. ازدیاد خشونت در بعضی قسمت های افغانستان در طی چند روز گذشته غیر قابل قبول است. بدون شک خشونت ها باید به طور فوری برای دستیابی به صلح کاهش یابد...رییس جمهور ترمپ روز سه شنبه این موضوع را مستقیماً با معاون طالبان، ملابردار صحبت کرد".

طالبان روز چهارشنبه چهارم مارچ بر پوسته‌های قوای افغان در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند حمله کردند و سپس نظامیان امریکایی به حمایت از قوای افغان مواضع طالبان را هدف حملات هوایی قرار دادند.

آقای پمپیو همچنان گفت که زمان گفتگو میان افغان‌ها و کاهش خشونت فرارسیده است و به گفتۀ وی ایالات متحده از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهد که برای تبادلۀ زندانیان اقدامات عملی را روی دست گیرند.

آقای پمپیو با اشاره به امضای توافقنامۀ امریکا-طالبان و صدور اعلامیۀ مشترک ایالات متحده و حکومت افغانستان گفت: "آینده صلح مرتبط به این نیست که طالبان چه می‌کنند یا ما چه می‌کنیم بلکه مربوط به افغان‌ها است...ایالات متحده راه را برای شما (افغانها) باز کرده است تا به میز مذاکره آمده ودر بارۀ آینده کشورتان تصمیم بگیرید. ما با شما استیم و همکاری خواهیم کرد. این فرصت را خراب نکنید".

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان در توافقنامۀ صلح که روز شنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر امضا شد، مطرح شده است.

اما حکومت افغانستان گفته است که رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های افغانستان صلاحیت امریکا نبوده، بلکه حکومت افغانستان صلاحیت تصمیم گیری در این مورد را دارد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که طالبان نباید رهایی زندانیان شان را به عنوان پیش‌شرط برای مذاکرات با حکومت مطرح کنند و به گفتۀ وی این موضوع را می‌توان در جریان مذاکرات به بحث گرفت.

XS
SM
MD
LG