لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: وضعیت امنیتی غزنی تا ۲۴ ساعت آینده تغییر می‌یابد


نبود برق و کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی از مشکلاتی است که مردم شهر غزنی با آن مواجه اند.
نبود برق و کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی از مشکلاتی است که مردم شهر غزنی با آن مواجه اند.

هم‌زمان با چهارمین روز نبرد در غزنی، رئیس جمهور افغانستان دستور اعزام نیروهای اضافی حمایتی را به غزنی داده است.

وزرای دفاع و داخله افغانستان پس از چاشت روز دوشنبه (۲۲ اسد) در مورد آخرین وضعیت امنیتی در غزنی به خبرنگاران معلومات دادند و با اشاره به اعزام بیش از ۱۰۰۰ نیروی کمکی به آن ولایت، بر بهبود وضعیت امنیتی غزنی تأکید کردند.

جنرال طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان گفت که در جریان نبردهای چهار روزه در غزنی، تلفاتی به طرفین درگیر و افراد ملکی وارد شده است.

وزیر دفاع افزود:" حدود ممکن صد نفر، نیروهای امنیتی و دفاعی تلفات داشته باشد؛ هنوز ارقام را دقیق گفته نمی‌توانیم، در حدود همین تعداد و ممکن در حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر مردم‌های بی‌دفاع و بی‌گناه ما هم باشد."

آقای بهرامی ارقام دقیق تلفات جنگجویان طالبان را در چهار روز جنگ ۱۹۴ تن اعلام کرده گفت "به شمول ۱۲ نفر قوماندانان کلیدی آنها که اتباع پاکستانی، عرب و چیچن شامل است، کشته شده و ۱۴۷ نفر از دشمن مجروح شده است".

رهبری نیروهای اعزامی کمکی، به دوش لوی درستیز اردو، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و معاون ریاست امنیت ملی افغانستان است.

جنرال بهرامی افزود که در حال حاضر "عملیات تصفیه یی در غزنی جریان دارد و تا ۲۴ساعت آینده وضعیت این شهر تغییر قابل ملاحظه خواهد کرد."

آقای بهرامی گفت که طالبان به شکل حشر قوت‌های اضافی شان را فراخوانده و بر مرکز غزنی حمله کردند که صدمات زیاد بر این شهر وارد کرده اند.

وزیر دفاع افغانستان افزود که قوای هوایی افغان و خارجی، نیروهای افغان را در عملیات پاکسازی شهر و تأمین امنیت شاهراه کابل – کندهار حمایت می‌کنند.

ویس احمد برمک، وزیر داخله افغانستان، نیز تأیید کرد که ۷۰ پولیس در جریان جنگ غزنی کشته شده اند.

وزیر داخلۀ افغانستان افزود:" در چهار استقامت عملیات تصفیه یی در غزنی آغاز شده است و هم اکنون وضعیت شهر کاملأ تحت کنترول نیروهای امنیتی است".

به گفتۀ آقای برمک، جنگجویان طالبان در برخی منازل مسکونی، مساجد و منابر سنگر گرفته بودند که سبب کندی عملیات پاکسازی شده است.

وزیر داخله افغانستان ادعای طالبان مبنی بر تصرف بالا حصار، محبس و سایر تأسیسات حکومتی را در شهر غزنی رد کرد.

ما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان در صفحۀ تویتر خود ادعا کرده است که هیچ نیروی دولتی به شهر غزنی نرسیده و راه‌های چهار سمت شهر بر روی عبور و مرور مسدود است.

آقای مجاهد، ادعای کنترول کامل شهر غزنی توسط نیروهای امنیتی افغان را رد کرده است.

کاهش تیراندازی ها در شهر

از سویی هم شماری از باشندگان شهر غزنی گفته اند که از صبح روز دوشنبه تا کنون صدای تیراندازی در مرکز شهر غزنی کاهش یافته است.

احمدالله یکی از باشندگان شهر غزنی به صدای امریکا گفت:"فعلآ در شهر غزنی آرامی است. طوری که دیروز طالبان در مرکز شهر گشت وگذار داشتند، امروز ندارند و صدای فیر هم به گوش نمی‌رسد، همچنان نیروهای دولتی در ساحات محبس، چوک مسعود، محکمه، سارنوالی و ریاست امنیت ملی وجود دارد".

همچنان وزیر دفاع افغانستان ادعای طالبان مبنی بر دستگیری چندین نیروی کماندو را رد کرد و گفت که حدود ۵۰ تن از نیروهای کماندو در ولسوالی اجرستان غزنی پس از حملۀ طالبان در ولایات همجوار از جمله ولسوالی میرامور دایکندی عقب نشینی کرده اند.ا

از سویی هم کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که هنگام توقف نبردها در غزنی، این اداره توانسته است که کمک‌های اضطراری صحی و تیل را به شفاخانۀ ولایتی غزنی برساند.

این کمیته در صفحۀ توییترش گفته است که این کمک‌های اضطراری شامل مواد پانسمان، داروهای داخل وریدی و ادویۀ خوراکی است که برای ۱۰۰ تن کفایت می‌کند.

با این حال، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا)، با توجه به کمبود عرضه خدمات صحی، قطع شبکه‌های مخابراتی و نبود برق که سبب متأثرشدن ۲۷۰هزار شهروند غزنی در تأمین آب شده، از وخامت اوضاع بشری در آن شهر خبر داده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG