لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان به امریکا؛ برای احیای توافق‌هسته‌ای ایران باید با ما مشوره کنید


عربستان سعودی هشدار داد که یگانه راه بسوی یک توافق پایدار هسته‌ای با ایران، مشوره کامل با کشورهای خلیج است.

وزارت خارجهٔ این کشور امروز پنجم دسمبر (۱۵ قوس) گفت که اگر توافق هسته‌ای امریکا با ایران احیای می‌شود، باید در مشوره با کشورهای خلیج شود.

فیصل بن فرحان،‌ وزیر خارجهٔ عربستان به فرانس پرس گفت: "اولتر از همه ما توقع داریم که با ما و سایر دوستان منطقوی ما در رابطه به این که چه جریان دارد و به همین گونه در رابطه به مذاکرات با ایران، مشورهٔ کامل صورت گیرد."

عربستان از رقبای سرسخت ایران در منطقه و از متحدین نزدیک ایالات متحده است.

این در حالی است که دو روز پیش، جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده گفت که اگر ایران بر موارد توافقنامهٔ هسته‌ای به گونهٔ دقیق عمل کند، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، به منظور محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق خواهد شد.

آقای بایدن گفته است که اگر ایران به بم هسته‌ای دست یابد، فشار زیادی به عربستان، ترکیه، مصر، و دیگران وارد خواهد آمد تا آنان نیز سلاح هسته‌ای خودشان را به دست آورند.

رییس جمهور منتخب ایالات متحده همچنین گفته است که واشنگتن همیشه این گزینه را دارد که در صورت لزوم تحریم‌ها را بازگرداند و به گفتۀ وی رهبران ایران نیز این نکته را درک می‌کنند.

توافق‌هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد و بر اساس آن در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

اما رییس جمهور دونالد ترمپ، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و سپس تمام تحریم‌های ایالات متحده را که در اثر این توافق لغو شده بود، از سرگرفت.

XS
SM
MD
LG