لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان خواهان تحقیق و مستند سازی 'جنایات جنگی' طالبان شد


وزیر امور خارجۀ افغانستان با این ادعا که گروه طالبان با تشدید حملات بر شهرها، مرتکب "جنایات جنگی و ضد بشری" در این کشور شده است، از ملل متحد و محکمۀ بین‌المللی جرایم خواسته است که این جنایات را تحقیق و مستندسازی کنند.

محمد حنیف اتمر در دیدار با دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که حملات اخیر طالبان و جنایات ضد بشری این گروه، برای دولت و مردم افغانستان "غیر قابل تحمل" است.

آقای اتمر از جامعهٔ جهانی همچنین خواسته است که با استفاده از "ساختارها و مکانیزم‌های بین‌المللی"، مرتکبین این جنایات جنگی باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

وزیر خارجۀ افغانستان افزوده که اولویت مردم و حکومت این کشور، تامین آتش‌بس فوری و رسیدن به یک توافق جامع صلح است. او تاکید کرده است که باید جامعه جهانی و ملل متحد بر طالبان فشار وارد کنند تا این گروه از "کشتار مردم افغانستان" دست بردارند.

در یک خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان به نقل از دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان آمده که خانم لاینز از تشدید حملات طالبان بر شهرهار و "کشتار مردم بی‌گناه" ابراز نگرانی کرده است.

در این حال، سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل روز سه شنبه سوم جولای (۱۲ اسد) گفته است که در بارۀ قتل بیش از ۴۰ غیرنظامی در ولسوالی مالستان ولایت غزنی آگاه است. سفارت امریکا گفته است که در صورتیکه این رویداد تایید شود، "از جملۀ جرایم جنگی محسوب شده می‌تواند.

سفارت امریکا در کابل همچنین گفته است که هزاره‌ها در افغانستان همواره هدف ترورهای هدفمند و حملات گروه داعش و طالبان در این کشور قرار گرفته و خواستار بررسی این رویدادها شده است.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته اند.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی گفته بود که طالبان پس از تصرف ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار دست به کشتار غیرنظامیان، غارت و چپاول اموال مردم زده اند.

در این گزارش که به تاریخ ۲۹ جولای (هفتم اسد) نشر شد آمده است که طالبان "بدون اعتنا و التزام به قواعد حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی" اقدام به کشتار و غارتگری کرده اند؛ اقدامی که به باور این کمیسیون "می‌تواند جنایت جنگی" باشد.

سفارت‌های امریکا و بریتانیا در افغانستان نیز گروه طالبان را به ارتکاب قساوت‌هایی در شهرک سپین بولدک قندهار متهم کرده اند که به گفتۀ آنان می‌تواند جرایم جنگی محسوب شود.

این سفارت‌خانه ها در صفحات تویترشان نگاشته اند که گروه طالبان در اقدام "انتقام‌جویانه دست به کشتار گروهی ده‌ها غیر نظامی زده اند".

XS
SM
MD
LG