لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین‌های واکسین پولیو در شمال افغانستان موفقیت‌آمیز بوده است - مسوولان


کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، دسمبر ۲۰۲۲
کمپاین تطبیق واکسین پولیو در افغانستان، دسمبر ۲۰۲۲

مسوولان صحی در شمال افغانستان می‌گویند که کمپاین‌های تطبیق واکسین پولیو در سال جاری میلادی در ولایت‌های شمالی موفقیت‌آمیز بوده و آنان تلاش خواهند کرد که در سال آینده نیز دست‌آورد‌های چشمگیر داشته باشند.

به گفتۀ مسوولان صحی، در ولایات شمال افغانستان در راستای محو پولیو مبارزه جدی صورت گرفته و آنان در نظر دارند که در سال آینده میلادی یک مرکز بزرگ مبارزه با این بیماری را در زون شمال ایجاد کنند.

داکتر نیک ولی شاه مومن، مسوول مرکز اضطراری محو پولیو، به صدای امریکا گفت: "کمپاین‌های ما در سال آینده نیز به شکل منظم ادامه خواهد داشت. ما از تمام خانواده‌ها، به ویژه والدین می‌خواهیم که کودکان شان را واکسین کنند، تا از بیماری مهلک و معلول کنندۀ پولیو نجات یابند."

در عین حال، شماری از متخصصین صحی نقش خانواده‌ها را در تطبیق واکسین پولیو برای کودکان زیر سن پنج سال موثر دانسته و از مسوولان صحی می‌خواهند که برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه را افزایش بخشند.

داکتر جیلان، متخصص بیماری‌های کودکان در شفاخانه حوزوی کندز، به صدای امریکا گفت: " کمپاین‌های خانه به خانۀ واکسین پولیو باید ادامه یابد و علاوه بر آن باید در قسمت آگاهی‌دهی عامه کار بیشتر صورت گیرد."

مرسل، یکی دیگر از داکتران افغان می‌گوید که پولیو یک بیماری مهلک و ساری بوده و هرگاه بنابر هر دلیلی کودکان زیر سن پنج سال در برابر این بیماری واکسین نشوند، با خطر فلج و مرگ روبرو خواهند شد.

متخصصین صحی از تمام خانواده‌ها می‌خواهد که کودکان شان را به وقت معین واکسین کنند، تا از فلج دایمی و مرگ نجات یابند.

مقامات صحی می‌گویند که در سال جاری در افغانستان دو مورد مثبت بیماری پولیو ثبت شده است و اگر خانواده‌ها در تطبیق واکسین ضد پولیو به کودکان شان همکاری کنند، به زودی این بیماری از افغانستان ریشه‌کن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG