لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: بیش از پنج میلیون کودک در افغانستان واکسین سرخکان دریافت کردند


سازمان جهانی صحت گفته است که در کمپاین ۱۶ روزۀ واکسین سرخکان در سراسر افغانستان، ۵.۳۶ میلیون کودک در این کشور واکسین سرخکان دریافت کرده اند.

این سازمان ناوقت روز پنجشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) در گزاشی گفت این کمپاین که به تاریخ ۲۶ نومبر آغاز و تا ۱۲ دسمبر ادامه یافت، در آن میلیون‌ها کودک نه ماه تا ۵۹ ماهه واکسین سرخکان شده‌اند.

به گفتۀ این سازمان، در این کمپاین که ۳۲۹ ولسوالی در ۳۴ ولایت افغانستان تحت پوشش قرار گرفت همچنان ۶.۱ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین پولیو را نیز دریافت کرده اند.

این کمپاین توسط وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان و در همکاری مالی سازمان جهانی صحت و صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در تمام ولایات افغانستان انجام شده است.

لو داپنگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان، با ابراز خرسندی گفته است که آنان در این کمپاین توانسته اند که میلیون‌ها کودک را در برابر بیماری سرخکان محافظت کنند و همچنان میلیون‌ها کودک افغان را از فلج‌ شدن نجات دهند.

داپنگ افزود که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان این نخستین کمپاین مشترک تطبیق واکسین سرخکان و پولیو در این کشور است که توسط چهارهزار و ۳۴۱ تیم واکسیناتوران تطبیق شده است.

سازمان جهانی صحبت اضافه کرده که در جریان امسال، شمار واقعات بیماری سرخکان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته و در این مدت، حدود ۳۰۰ کودک در اثر این بیماری در سراسر افغانستان جان باخته اند.

این سومین کمپاین سراسری واکسین سرخکان است که در سال ۲۰۲۲ در سراسر افغانستان راه‌اندازی شده است.

در جریان اولین کمپاین واکسیناسیون سرخکان در افغانستان که به تاریخ ۱۲ مارچ سال روان میلادی آغاز شد، ۱.۲ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین شدند. پس از آن، به تاریخ ۲۵ اپریل، دومین کمپاین سرخکان راه‌اندازی شد که به گفتۀ وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، سه میلیون کودک زیر پنج سال در ۱۱۱ ولسوالی افغانستان در دور دوم واکسین سرخکان دریافت کردند.

پیش از این، برخی از نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان جهانی صحت از افزایش موارد سرخکان کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند. سازمان جهانی صحت اعلام کرده بود که طی سال روان میلادی بیش از ۱۸هزار واقعۀ سرخکان در سراسر این کشور ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG