لینک های دسترسی

Breaking News

ناامنی کار خبرنگاران زن در هرات را کمرنگ ساخته است


یک زن خبرنگار حین کار در استیدیوی رادیو در هرات
یک زن خبرنگار حین کار در استیدیوی رادیو در هرات

خبرنگاران زن در هرات می گویند کم کاری مقام های فرهنگی افغان در جریان یک و نیم دهه اخیر در راستای حضور زنان در رسانه ها باعث شده تا مردم کار زنان در رسانه ها را به دید منفی ببینند.

این گفته ها در مراسم افتتاح رادیو "سحر" در ولایت هرات از سوی خبرنگاران زن مطرح شد رادیو زنانه ای که از یک و نیم سال به این سو بدلیل مشکلات تخنیکی و مالی نشراتش متوقف شده بود.

در جریان یازده سال اخیر نزدیک به دو صد خانم از پوهنحی ژورناليزم پوهنتون هرات فارغ التحصیل شده اند.

با اینکه تقاضای رسانه های دیداری و شنیداری ولایت هرات که سالانه به تعداد آنها افزوده می شود برای استخدام کارمندان زن بیشتر شده، اما تعداد زیادی از این دختران و زنان فارغ التحصیل از رشته ژورنالیزم یا به کار در مکاتب روی آورده اند و یا خانه نشین شده اند.

شماری از خبرنگاران زن در هرات که با رسانه های داخلی و خارجی کار می کنند، دليل سهم گیری اندک خانم ها در رسانه ها یا رشته مسلکی شان را نبود امنیت، مصونیت شغلی و وجود برخی از تبعیضات در بین کارمندان مرد و زن در رسانه ها بیان میکنند.

حمیرا حبیب گزارشگر رادیو دویچه وله در هرات می گوید "بسا از جاهایی که خانم ها دوست دارند آنجا را تحت پوشش رسانه ای قرار دهند از نگاه امنیتی خیلی برایشان مشکل است، نمیتواند برود و اینکه دید مردم نسبت به کار یک زن در راستای خبر بسیار متفاوت است و زمانیکه یک زن در سطح شهر حضور پیدا میکند شاهد چشم ها و اشاره های زیادی است که باعث محدود شدن ساحه کاریش می شود."

سهیلا عرفانی مدیر مسوول رادیو معراج در هرات می گوید "بعضی از رسانه ها همیشه نقش های دست دوم و پست های پایین تر به زنان داده اند و کوشش کرده اند زنان را با دستمزد کمتری استخدام کنند و روی زنان سرمایه گذاری نکرده اند."

اورانوس اُنیب نماینده زنان خبرنگار در کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان در زون غرب نیز دید بسته جامعه نسبت به كار زنان در رسانه ها را دليلی ديگر بر عدم مشارکت ژورناليستان زن در رسانه ها عنوان می کند.

خانم اُنیب از مقام های فرهنگی و حکومت افغانستان می خواهد تا با توجه جدی به این موضوع ؛ زمینه حضور بیشتر زنان در کارهای رسانه ای در کشور را فراهم کنند.

اورانوس انیب "خواست ما از ارگان های امنیتی اینست که بیشتر به وضعیت زنان توجه کنند چون زنان بیشتر در معرض خطر و تهدید و چالش های امنیتی روبرو هستند و از مسوولین اطلاعات و فرهنگ هم میخواهیم تا بیشتر به بانوان خبرنگار توجه کنند و دید مردم را نسبت به کارکرد زنان در رسانه ها تغییر بدهند که وقتی یک زن در کدام رسانه ای کار میکند مشکلی ندارد."

حمایت ناکافی از خبرنگاران زن

مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز این موضوع را تایید می کنند که برای نهادینه شدن فرهنگ حضور زنان در رسانه ها در جریان یک و نیم دهه اخیر کارهای موثری صورت نگرفته است.

آریا رئوفیان رئیس این اداره در هرات میگوید با آنهم در تلاشند تا با حمایت از رسانه های خصوصی و سهم دهی بیشتر به زنان در رسانه های دولتی با این چالش مبارزه کنند.

خانم رئوفیان گفت "تمام کارمندان آژانس باختر هرات را از خانم ها استخدام کردیم که یک نهاد مهم در عرصه اطلاع رسانی است و همچنان ما نهاد زنان خبرنگار را در هرات ایجاد کردیم تا انها بیشتر رشد کنند و بعد از این تلاش ها شاهد حضور بیشتر خانم ها هستیم و در تلاش هستیم تا زنان را از طریق رسانه های خصوصی بیشتر حمایت کنیم ولی هنوز بحث تعصب در برابر زنان در فامیل ها یک مانع است که باید افکار مردم ما دچار تغییر شود و به این باور پیدا کنند که رسانه ها بهترین مکان های فرهنگی برای حضور زنان است."

اما معصومه حیدری مدیر مسوول رادیو سحر در هرات بر این باور است که زنان خبرنگار نباید ديد بسته مردم نسبت به كار خود را بهانه ای برای عدم مشارکت شان در عرصه های اجتماعی و فعالیت های رسانه ای تلقی کنند.

خانم حیدری گفت "بنظر من دلیل این کم کاری خود دختران هستند با اینکه میفهمند که سرانجام و آینده کاری رشته ژورنالیزم چیست در پوهنتون چهار سال این رشته را میخوانند اما بعد از پایان درس بهانه می گیرند که رسانه ها یا اجتماع خراب است و از کار در رسانه ها کناره گیری می کنند."

هم اکنون در ۱۹ تلویزیون و ۲۲ رادیوی محلی ولایت هرات نزدیک به ۸۰ زن در بخش های مختلف در حال کار هستند.

XS
SM
MD
LG