لینک های دسترسی

Breaking News

فروش تسلیحات به عربستان سعودی فوراً پایان یابد-دیدبان حقوق بشر


در حملۀ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر بس شاگردان مکتب ۵۱ نفر به شمول ۴۰ کودک کشته شد
در حملۀ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر بس شاگردان مکتب ۵۱ نفر به شمول ۴۰ کودک کشته شد

دیدبان حقوق بشر خواهان ختم فروش همه تسلیحات برای عربستان سعودی شده است.

این تقاضای دیدبان حقوق بشر پس از آن صورت گرفت که ماه گذشته در اثر حملۀ هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر یک بس حامل شاگردان مکتب در یمن، ۵۱ نفر به شمول ۴۰ کودک کشته شد.

گزارش دیدبان حقوق بشر،حمله بر شاگردان مکتب در یمن را "جنایت آشکار جنگی" خوانده است. این سازمان همچنین گفته است که حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در گذشته نیز غیر نظامیان را هدف قرار داده و سبب "کشتار غیر نظامیان" در مراسم عروسی، تشییع جنازه، در شفاخانه ها و مکاتب در یمن شده است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از حمایت ایالات متحده برخوردار است، از مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو، بر شورشیان حوثی در یمن حملات هوایی را انجام داده است. هدف ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، اعاده قدرت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، است که در حال حاضر در عربستان سعودی در تبعید به سر می برد.

گزارش دیدبان حقوق بشر یک روز پس از آن نشر شد که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نتایج تحقیق در مورد کشتار غیر نظامیان توسط آن ائتلاف در یمن را تایید کرد و گفت که در آن حمله "اشتباه" صورت گرفته و اقدامات لازم برای "به حد اقل رساندن ضرر های ناخواسته" روی دست گرفته نشده بود.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی همچنین تعهد کرده است تا "همه اقدامات قانونی" را روی دست بگیرد و همه کسانی را که "مرتکب اشتباه" شده اند، پاسخگوی بسازد. این ائتلاف همچنین تعهد کرده است که در همآهنگی با حکومت یمن، برای غیرنظامیان که در اثر حملۀ آن ائتلاف متضرر شده اند، جبران خساره بپردازد.

در همین حال، وزارت خارجۀ ایالات متحده از اقدام ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مبنی بر تایید نتایج تحقیقات در مورد تلفات غیر نظامیان، استقبال کرده و گفته است که چنین اقدام به مثابۀ "اولین گام در راستای شفافیت و حسابدهی" است.

اما بیل ون اسولد، یکی از پژوهشگران ارشد حقوق کودکان در سازمان دیدبان حقوق بشر، از ایالات متحده و سایر کشور ها خواسته است تا "به صورت فوری" فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG