لینک های دسترسی

Breaking News

چین با اپلکیشن تلیفون، مسلمانان اویغور را پیگرد می‌کند – گزارش


دیدبان حقوق بشر گزارش داده است که حکومت چین با استفادۀ گسترده از اپلکیشن های "نظارت جمعی" اقلیت مسلمان اویغور را در ولایت شین‌ژیانگ آن کشور پیگرد کرده و آنان را بازداشت می‌کند.

در این گزارش که پنجشنبه (دوم می) نشر شد، آمده است که چین با استفاده از این تکنالوژی معلومات زیادی را در مورد مردم عادی در شین‌ژیانک جمع آوری می‌کند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت چین با استفاده از اپلیکشن تلیفون های موبایل، به مکالمات تیلفونی، مسیرهای حرکت موترها، کارت هویت و سایر فعالیت های شهروندانی که "مظنون" تلقی می شوند، نظارت می‌کند.

گروپ خون افراد، قد و وابستگی سیاسی آنان از جمله معلومات دیگری است که بر بنیاد گزارش دیدبان حقوق بشر، حکومت چین با استفاده از اپلیکشن تیلفون های موبایل به آن دسترسی پیدا می‌کند.

مایا ونگ، پژوهشگر ارشد در دیدبان حقوق بشر این عمل پولیس چین را "کاملا غیرقانونی" خوانده و گفته است که حکومت چین همه جوانب خصوصی زندگی افراد را در شین‌ژیانگ موشگافی می‌کند.

جمعیت ولایت شین‌ژیانگ چین حدود ۱۳ میلیون نفر تخمین شده است که اکثریت آنان مسلمانان اویغور استند.

ایالات متحده و شمار دیگر از کشورهای غربی گفته اند که حکومت چین حدود یک میلیون نفر از مسلمانان ساکن در شین‌ژیانگ را در آنچه "کمپ‌های کار اجباری" عنوان شده است، نگهداری می‌کند.

اما بیجینگ این کمپ‌ها را با نام "مراکز آموزش‌های حرفه‌ای" یاد کرده و اتهامات بدرفتاری در برابر جمعیت مسلمان این کشور را برخاسته از "انگیزه های سیاسی" خوانده است.

XS
SM
MD
LG