لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام ارتکاب جرایم جنگی علیه شبه نظامیان تحت حمایت 'سی‌آی‌ای' در افغانستان


دیدبان حقوق بشر در گزارشی تازه شبه نظامیان افغان تحت حمایت ادارۀ مرکزی استخباراتی امریکا را به نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار انحلال این نیروها شده است.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش که امروز پنجشنبه ۳۱ اکتوبر (۹ عقرب) نشر کرده، از نیروهای شبه نظامی افغان تحت حمایت اداره مرکزی استخبارات امریکا به عنوان "نیروهای موازی" یاد کرده و آن‌ها را به کشتارهای صحرایی و ایجاد رعب و وحشت متهم کرده است.

این سازمان گفته که رفتارهایی از این دست می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

پتریشیا گوسمن، از مسوولان دیدبان حقوق بشر برای آسیا در مورد این گزارش می‌گوید: "از زمان آغاز این جنگ پس از ۲۰۰۱، سی آی ای یک عملیات موازی ضد تروریزم را (در افغانستان) حفظ کرده است - نیروی موازی با اردوی امریکا، دولت افغانستان و نیروهای ناتو - که در آغاز به صورت مشخص روی القاعده تمرکز داشت و حالا تمرکز آن روی داعش و نیز طالبان است."

خانم گوسمن می‌افزاید: "نیروهای مشخصی که ما در این گزارش از آن نام برده ایم، از درون چنین عملیات‌هایی بیرون شده است. آن‌ها نیروهای مخفی اند، و آنگونه که گفتم، خارج از فرمان نیروهای عادی دولت افغانستان و یا نیروهای امریکایی فعالیت می‌کنند. آن‌ها در سطوح محلی استخدام می‌شوند."

دیدبان حقوق بشر ۱۴ مورد عملیات این نیروها را که از سال ۲۰۱۷ تا نیمه سال ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان انجام داده اند، بررسی کرده و گفته که نقض حقوق بشری در این عملیات‌ها مشهود بوده است.

دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته که بی‌درنگ تمام این نیروها را که تحت فرمان مستقیم نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور فعالیت نمی‌کنند، منحل کند.

تیموتی بریت، سخنگوی اداره مرکزی استخباراتی امریکا در واکنش به این گزارش به خبرگزاری رویترز گفته است که این اداره عملیات‌هایش را بر اساس قانون و بر بنیاد یک میکانیزم جدی نظارتی انجام می‌دهد.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که در حال بررسی این گزارش است.

در اعلامیۀ این شورا آمده است: "در گزارش مزبور ضمن واقعیت‌ها برخی اشتباهات نیز دیده می‌شود. از همین‌رو ما هر بند آن را به شکل اساسی ارزیابی می‎نماییم و با در نظرداشت هر مورد، پاسخ مفصل آن ‎را ارایه خواهیم کرد."

XS
SM
MD
LG