لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی صد زندانی دیگر طالبان از زندان بگرام


به دنبال رهایی صد زندانی گروه طالبان به روز چهارشنبه، شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که صد تن دیگر امروز نیز از محابس آزاد خواهند شد.

جاوید فیصل، سخنگوی این شورا امروز پنجشنبه ۹ اپریل (۲۱ حمل) به خبرنگاران گفت که این زندانیان با توجه به وضعیت سلامتی، سن و مدت حبس باقی‌مانده از زندان بگرام آزاد می‌شوند.

آقای فیصل این اقدام را به عنوان بخشی از تلاش‌های حکومت افغانستان برای صلح و مهار بیماری کووید-۱۹ یاد کرد.

به گفتۀ وی، قرار است که بر اساس فرمان رییس جمهور غنی، هر روز شماری از زندانیان طالبان از محابس افغانستان آزاد شوند.

روز گذشته نیز حکومت افغانستان صد زندانی طالب را در برابر تعهد رسمی که دوباره به میدان جنگ بر نمی‌گردند، آزاد کرد.

به گفتۀ شورای امنیت ملی افغانستان، این زندانیان شامل فهرستی است که تیم تخنیکی طالبان تهیه کرده بود.

این در حالی است که حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی روز گذشته با سفیران کشورهای که حضور نظامی در افغانستان دارند، در مورد رهایی این زندانیان صحبت کرده است.

بر بنیاد اعلامیه شورای امنیت، او گفته است که افغانستان آمادۀ رهایی زندانیان و پیشبرد روند صلح است و تیم‌های تخنیکی در رابطه با مسایل چالش‌برانگیز پیشرفت کرده اند.

در واکنش به رهایی زندانیان طالبان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، گفته است که در حمایت از عدالت قربانی محور، درباره مبادله زندانیان پرسش‌های وجود دارد.

این کمیسیون گفته است که در این زمینه با مقامات افغان و مقامات امریکایی مشوره خواهد شد.

کمیسیون حقوق بشر در اعلامیه‌ای گفته است: "حقوق بشر و عدالت قربانی محور، برای تامین صلح پایدار ضروری است. برخی عفوها قابل قبول است، اما مسوولین جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت باید پاسخگو باشند".

این کمیسیون تاکید کرده است که به منظور اطمینان از رسیدگی به حقوق بشر و حقوق قربانیان، گفتگوهای صلح را به طور مستقل و غیرمستقیم نظارت خواهد کرد.

جنرال احمدضیا سراج، سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان نیز در ویدیو کنفرانس با سفیران گفته است که شماری از زندانیان طالبان به حملات تروریستی بزرگ در برابر غیرنظامیان متهم استند.

آقای سراج با اشاره به اینکه این افراد با شبکه‌های تروریستی بین‌المللی رابطه دارند، تاکید کرده است: "در صورت رهایی، آن‌ها به افغانستان و متحدین آن تهدید شمرده می‌شوند".

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، در توافقنامۀ صلح امریکا – طالبان آمده است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG