لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان خواستار رهایی مسوولان حملات تروریستی کابل اند - مقام‌ها


ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان می‌گوید که حکومت به رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب متعهد است، اما بر اساس میکانیزم و تعهد این کار انجام خواهد شد.

عبدالمتین بیگ، رییس این اداره امروز دوشنبه ششم اپریل (۱۸ حمل) به خبرنگاران گفت که در قبال رهایی زندانیان طالب، فرمان رییس جمهور غنی وضاحت دارد و این روند مرحله‌یی و مشروط به کاهش خشونت خواهد بود.

او افزود: "ما نمی‌توانیم از بندی‌خانه های خود قاتلین افغانستان را رها کنیم و صف جنگ را تقویه ببخشیم. (طالبان) تعهد بدهند، آهسته آهسته رها می‌کنیم. اعتمادسازی شود... در جنگ تغییرات بیاید. خشونت پایین بیاید".

آقای بیگ گفت که تیم تخنیکی طالبان، خواهان رهایی افراد مشخص است و می‌خواهد که فرماندهان آن گروه از بند رها شوند؛ افرادی که در چندین حملۀ بزرگ تروریستی بر شفاخانه ۴۰۰ بستر، هوتل کانتیننتال و ادارهٔ هواشناسی دست داشته اند.

رییس ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی افغانستان تاکید کرد: "عملاً دست شان به خون ملت ما آغشته است. اصرار به رهایی ۱۵ نفر مشخص، ملت از ما جواب می‌خواهد".

به گفتۀ وی فهرست ۴۰۰ نفر از زندانیان طالبان برای رهایی آماده شده است و رهایی از مرحله‌ای آغاز خواهد شد که تهدید کمتر را متوجه امنیت افغانستان سازد.

آقای بیگ گفت که طالبان آماده نیستند روند رهایی زندانیان آغاز گردد؛ بلکه بر رهایی افراد مشخصی پافشاری دارند.

این درحالی است که گفتگوها میان تیم تخنیکی رهایی زندانیان حکومت و طالبان از حدود یک هفته به این طرف در کابل ادامه دارد.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، در توافقنامۀ صلح امریکا – طالبا آمده است. این توافقنامه به تاریخ ۲۹ فبروری میان آقای خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG