لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌‌ها: استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن جلوگیری می‌شود


وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید که کمیتۀ محافظت معادن سروی استخراج غیرقانونی معادن را در ۱۶ ولایت تکمیل کرده است.

این کمیته بر اساس حکم رییس جمهور غنی برای جلوگیری از استخراج خودسرانه و قاچاق مواد معدنی ایجاد شده است.

عنایت‌الله مومند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم روز پنجشنبه ۲۰ فبروری (اول حوت) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که این کمیته با همکاری نهادهای امنیتی طرزالعمل مشترک را تهیه کرده است.

به گفتۀ وی، در آن ساحاتی که استخراج معادن بصورت غیر قانونی صورت می گیرد، به زودی جلوگیری شده و تحت قرارداد های قانونی استخراج خواهد شد.

او افزود: "در ولایت‌های هرات، بامیان، دایکندی، ننگرهار و تخار روند رسمی‌سازی ساحات به گونه آزمایشی آغاز شده و به زودی برای چهار ولایت جوازهای قانونی داده می‌شود".

همچنان این وزارت در هماهنگی با اداره ملی حفاظت محیط زیست، کار ۱۹ کارخانه ریگ وجغل و۳۳ کارخانه تولید گچ را که غیرقانونی فعالیت داشتند، متوقف کرده است.

پیش از این چندین گزارش در مورد اینکه زورمندان و مخالفان مسلح از استخراج معادن سود می‌برند، نشر شده است. سرپرست پیشین وزارت معادن افغانستان نیز گفته بود که در کنار جنگجویان طالب و داعش، شماری از زورگویان در داخل نظام نیز در استخراج غیرقانونی معادن دست دارند.

XS
SM
MD
LG