لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش ۵۷ درصدی تولید سنگ مرمر در میدان‌ وردک


وزارت معادن و پترولیم افغانستان اعلام کرده است که استخراج سنگ مرمر در ولایت میدان‌ وردک، ۵۷ درصد افزایش یافته است.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت، روز پنجشنبه ۹ جنوری (۱۹ جدی) به صدای امریکا گفت که در سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی، بیش از ۴۶هزار تن سنگ مرمر در این ولایت تولید شده است که افزایش ۵۷ درصدی را در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۷ نشان می‌دهد.

آقای مطفی افزود: "مجموع تولیدات سنگ مرمر سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل آن رقم ۱۶هزار و ۸۸۳ تن افزایش را نشان می‌دهد".

در سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی، ۲۹هزار و ۵۳۸ تن سنگ مرمر در ولایت میدان‌ وردک افغانستان تولید شده بود.

معلومات وزارت معادن و پترولیم افغانستان نشان می‌دهد که ۱۸۷۹ مترمربع سنگ مرمر میدان وردک به شهر باکو پایتخت آذربایجان و ۳۴۲۱ مترمربع دیگر به شهر آستانۀ آن کشور صادر شده است.

سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان گفت که این صادرات تولیدات چهار ساحۀ معدنی ولسوالی‌های سیدآباد و حصه اول بهسود آن ولایت است.

بر بنیاد معلومات وزارت معادن و پترولیم افغانستان، ولایت میدان وردک ۱۳ معدن و ظواهر معدنی سنگ مرمر دارد که از این جمله اکنون روند استخراج چهار نقطه جریان دارد.

در حال حاضر شرکت‌های خصوصی سنگ مرمر را در ولایت میدان وردک استخراج می‌کنند.

شش سال قبل مقام‌های آذربایجان علاقمندی نشان داده بودند که برای نوسازی شهر باکو، مرکز آن کشور سنگ مرمر سفید از افغانستان استفاده خواهند کرد.

در همین حال، سمیر رسا، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان، به صدای امریکا گفت که در نه ماه اول سال مالی ۱۳۹۸ به ارزش ۲۰۵ میلیون دالر سنگ مرمر به کشورهای ایران، چین، آذربایجان، پاکستان و عراق صادر شده است.

بر اساس تخمین وزارت معادن و پترولیم، افغانستان در مجموع ظرفیت استخراج ۱.۵ میلیارد تن سنگ مرمر را دارد.

یک پیش‌بینی مقدماتی ریاست جمهوری افغانستان نیز نشان می‌دهد که ارزش معادن مرمر این کشور بیش از ۱۵۰ میلیارد دالر است که اکنون حدود هشت شرکت استخراجی و ۱۰۸ شرکت پروسس در این سکتور فعالیت می‌کنند.

به دلیل گسترش ناامنی در شماری از ولایات سنگ مرمر نیز مثل سایر معادن به صورت غیرقانونی استخراج می‌شود. ننگرهار، هرات و هلمند از ولایت‌هایی اند که سنگ مرمر از آنجا به کشورهای همسایه قاچاق نیز می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، جنگجویان طالبان از استخراج معدن مرمر ساحه سورداک ولسوالی دیشوی هلمند، سود می‌برند.

دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که برعلاوۀ جنگجویان مخالف مسلح دولت، زورمندان محلی و برخی از مامورین حکومتی و سیاسیون هم در استخراج غیرقانونی معادن دست دارند.

حکومت افغانستان برای محافظت از معادن یک سلسله اقداماتی کرده، قطعه محافظت معادن را هم تشکیل داده و قرارداد شماری از معادن را در ولایت‌ها معطل قرار داده است؛ اما به دلیل گسترش ناامنی هنوز نتوانسته جلو قاچاق غیرقانونی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را بگیرد.

XS
SM
MD
LG