لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران بدون سرحد از افزایش سوتغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرد


داکتران بدون سرحد در افغانستان (MSF) از افزایش موارد سو تغذیۀ کودکان در برخی از ولایات این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که امسال اوضاع برای کودکان در این کشور بدتر شده است.

این نهاد روز یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که سو تغذیۀ حاد و روش‌های نادرست شیردهی در محیط میزبان و هم در محل بود و باش بیجاشدگان داخلی در هرات به عنوان یک موضوع نگران کننده باقی مانده است.

داکتران بدون سرحد افزوده است: "برای چندین ماه ام‌اس‌اف، شاهد آمار بلند اطفال مصاب به سو تغذیه در واحدهای سو تغذیۀ خود در هلمند و هرات بوده است. ام‌اس‌اف به طور معمول اطفال مصاب به سو تغذیه را در افغانستان می‌بیند، اما امسال اوضاع بدتر است."

این نهاد ادامۀ خشک‌سالی، کمبود مواد غذایی، بخران اقتصادی و عدم یک سیستم کارای صحی در افغانستان را از عوامل عمدۀ افزایش موارد سو تغذیۀ کودکان در این کشور عنوان کرده است.

داکتران بدون سرحد اضافه کرده است که در حال حاضر، تعداد بسترهایش را در برخی ولایات برای درمان کودکان سو تغذیه افزایش داده است.

این نهاد افزوده است: "بیشتر مریضان واحد سو تغذیه برای دریافت مراقبت‌های صحی، فاصله‌های بیشتر از ۱۵کیلومتر را طی می‌کنند و بعضی‌ها حتا از جاهای دورتری مثل، بادغیس، غور و فراه به این‌جا [هرات] می‌آیند."

پیش از این ملل متحد گفته بود که بیش از چهار دهه منازعۀ مرگبار و آفات طبیعی مکرر موجب طولانی‌شدن بحران مواد غذایی در افغانستان شده است.

برنامۀ جهانی غذا ملل متحد به تاریخ ۲۵ اکتوبر هشدار داد که از جمله، ۴۰ میلیون نفوس تخمینی افغانستان،‌ بیش از ۵۰ در صد جمعیت آن کشور -۲۲.۸ میلیون نفر- سر از ماه نومبر با گرسنگی شدید مواجه است.

ملل متحد گفته است که از این میان، ۳.۲ میلیون کودکان زیر پنج سال تا آخر سال روان میلادی ممکن با سو تغذیۀ حاد مواجه شوند.

XS
SM
MD
LG