لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش مبتلایان کروناویروس در افغانستان؛ ثبت ۷۸۷ واقعه جدید


آمار وزارت صحت عامۀ افغانستان نشان می‌دهد که رقم مبتلایان به بیماری کووید۱۹ همچنان رو به افزایش است و مجموع مبتلایان به ۱۸هزار و ۵۴ تن رسیده است.

بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در یک شبانه‌روز گذشته ۷۸۷ واقعه جدید کروناویروس در ۱۵ ولایت ثبت شده که کابل با ۳۲۳ واقعه در صدر و هرات با ۱۱۰ واقعه در جایگاه دوم قرار دارند.

با ثبت واقعات جدید فوتی، شمار مرگ ناشی از کروناویروس در افغانستان به ۳۰۰ رسیده است. این در حالیست که از آغاز شیوع کروناویروس تا اکنون، ۱۵۸۵ بیمار دوباره بهبود یافته اند.

از سوی دیگر، سرپرست جدید وزارت صحت عامه افغانستان از کارکرد شفاخانه‌های مختص به کروناویروس در این کشور انتقاد کرد.

احمدجواد عثمانی که نامزد این وزارت معرفی شده، در اولین روز کاری‌اش گفت که در جریان بحران کرونا ضعف رهبری، مدیریت و کیفیت به ویژه شفاخانه‌های دولتی بیشتر رونما شده است.

او افزود: "هم چپن‌سفیدان ما که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و هم مریضان و مریض‌داران و خانواده‌های شان که با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، از وضعیت نابسامان به خصوص شفاخانه‌ها به ستوه آمده اند".

به گفتۀ وی، مبارزه با کروناویروس، اصلاحات در نظام شفاخانه‌های افغانستان و اصلاحات در عرضه خدمات صحی سه وظیفۀ اساسی وزارت صحت عامه در شرایط بحرانی کنونی است که بر تطبیق آنها تلاش خواهد کرد.

ارزیابی و بازنگری ساختار، کمیت و کیفیت عرضه خدمات صحی، مدیریت قراردادها را سرپرست جدید وزارت صحت عامه از دیگر تعهداتش بیان کرد.

شهر ووهان ایالت هوبی چین خاستگاه کروناویروس است و از آنجا به سایر کشورها شیوع یافت و به یک همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر بنیاد آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، کروناویروس تا صبح پنجشنبه چهارم جون (۱۵ جوزا) جان بیش از ۳۸۵ هزار تن را در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان گرفته و بیش از شش میلیون و ۵۲۴ هزار نفر دیگر به آن مصاب شده اند.

XS
SM
MD
LG