لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیرات تکاندهندۀ آلودگی هوا در هند و چین


صنعتی شدن سریع و استفاده از ذغال سنگ برای تولید انرژی در چین و هند عمده ترین عامل آلودگی هوا خوانده شده است
صنعتی شدن سریع و استفاده از ذغال سنگ برای تولید انرژی در چین و هند عمده ترین عامل آلودگی هوا خوانده شده است

با افزایش سرسام آور آلودگی هوا در هند و چین، اکنون کاهش مرگ و میر در این دو کشور در دستور کار نبوده بلکه نگهداشتن میزان کنونی مرگ و میر یک دستآورد پنداشته می شود.

گزارش جدیدی که روز سه شنبه در ژورنال علوم محیط زیست و تکنالوژی نشر شد ضمن تقاضا برای اقدام فوری این دو اقتصاد در حال رشد برای تصفیۀ هوای شان، به شرح تاثیر آلودگی هوا بر صحت و افزایش میزان مرگ و میر انسانها پرداخته است.

در گزارش آمده است که هند و چین، هر دو، برای تولید برق و فراهم آوری انرژی برای ماشین صنعتی خود به ذغال سنگ رو آورده اند. یافته ها همچنان نشان می دهد که صدها میلیون جمعیت فقیر در این دو کشور هنوز هم چوب، تیل یا هرآنچه را که از ذباله ها جمع می کنند، برای پخت و پز و گرم ساختن خانه های شان در موسم سرما می سوزانند.

آلودگی بیش از حد هوا، جمعیت دو کشور به ویژه سالمندان فقیر را با خطر ابتلا به بیماری های قلب، سرطان و سکته ها مواجه ساخته یا هم بیماری مبتلایان قبلی را چند برابر ساخته است.

میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور های آسیایی حدود ۳.۷ میلیون نفر در سال است که ۷۲ درصد آن تنها در چین و هند واقع می شود. این رقم بیشتر از مجموع مرگ و میر ناشی از ایدز و ملاریا در این دو کشور می باشد.

احتمال افزایش مرگ و میر در هند و چین

گزارش حاکی است که هیچ یک از این دو کشور حتا با رهنمود های سازمان جهانی صحت برای کیفیت هوا نزدیک هم نبوده بلکه در هند سطح آلودگی هوا رو به افزایش نیز می باشد.

به باور دانشمندان کاهش دادن آلودگی هوا در هند و چین که پر نفوس ترین کشور های جهان اند، می تواند از مرگ های پیش از وقت به گونۀ چشمگیر جلوگیری کند.

گاهی هوا در اکثر شهرهای پرنفوس چین به گونۀ آلوده می شود که مردم باید ماسک بپوشند.
گاهی هوا در اکثر شهرهای پرنفوس چین به گونۀ آلوده می شود که مردم باید ماسک بپوشند.

جاب اپتی استاد انجنیری محیط زیست در دانشگاه آستن ایالت تکزاس ایالات متحده امریکا که این تحقیق را رهبری کرده است از پیامد های ناگوار وضعیت کنونی در هند و چین هشدار داده می گوید که اگر سطح آلودگی هوا در این دو کشور به میزان کنونی باقی بماند، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هند ۲۱ درصد و در چین ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

سازمان جهانی صحت ماه گذشته اعلام کرد که از رهگذر محیط زیست، آلودگی هوا بزرگترین عامل خطرزا برای صحت انسانها است. این ادارۀ جهانی طرحی را نیز پیشکش کرد تا کشورها هوای شان را در جریان یک سال تصفیه کنند، در نهایت امر، پیروزی این طرح منوط به ارادۀ حکومتها به تطبیق آن است.

نادیده گرفتن معیارهای جهانی

هند و چین در این اواخر معیارها برای کاهش مواد موجود در اتموسفیر یا PM 2.5 را سختگیرانه تر ساخته اند، اما هیچ یکی از این دو کشور این مواد را به سطحی که سازمان جهانی صحت سفارش کرده است، پایان آورده نتوانسته اند. هنوز هم از جمع ۲۰ آلوده ترین شهر جهان، ۱۳ آن در هند، سه در پاکستان و دو شهر دیگر در بنگله دیش موقعیت دارد.

با اینحال چین در زمینۀ کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا چندین گام فراتر نهاده است. اکنون وسایل پیشرفتۀ نظارت کنندۀ الودگی هوا در شهرهای آن کشور نصب بوده و در روزهایی که سطح مواد خطرناک در هوا بلند می رود به مردم هشدار داده و حتا مکتب ها در آن روزها بسته می شوند، ماشین های فابریکه ها خاموش شده و وسایط دولتی نمی توانند در جاده ها تردد کنند.

هند چنین پروتوکول اضطراری ندارد. هنوز هم قوانین مبارزه با آلودگی هوا در آن کشور به گونۀ گسترده نادیده گرفته می شود. شاخص های تعیین کنندۀ کیفیت هوا تنها چند شهر اندک را تحت پوشش قرار داده و وسایل فرسودۀ نظارت کنندۀ هوا در اکثر موارد فعال نمی باشند.

هوای خطرناکتر از تروریزم

شهروندان افغانستان به ویژه باشندگان کابل به دلیل تراکم جمعیت و نبود زیربناها از نظر آلودگی هوا با تهدید جدی صحی روبرو اند.

اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان چندی پیش گفت که در مقایسه با تروریزم، آلود‌گی محیط زیست در افغانستان خطر جدیتر به زندگی مردم به شمار می رود. این اداره گفت که سالانه کم و بیش ۸۰ هزار نفر به دلیل تاثیرات آلودگی هوا جان شان را از دست می دهند.

مقام های افغان گفته اند که اگر به محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا در افغانستان توجه جدی صورت نگیرد، تا دو دهۀ دیگر زندگی در شهر کابل غیرممکن خواهد شد.

XS
SM
MD
LG