لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت افغانستان از عملیات نظامی هند در پاکستان


مقامات هند گفته اند بخاطر فشار آوردن بر پاکستان در کنار عملیات نظامی تعزیرات جدید اقتصادی و دیپلوماتیک را در نظر گرفته است.
مقامات هند گفته اند بخاطر فشار آوردن بر پاکستان در کنار عملیات نظامی تعزیرات جدید اقتصادی و دیپلوماتیک را در نظر گرفته است.

افغانستان به روز جمعه ٩ میزان از حملات نظامی هند بر شورشیان مظنون در امتداد سرحد پاکستان ستایش کرد.

هند طی یک اعلان کم سابقه به روز پنجشنبه گفت که عملیات هدفمند نظامی را با فرستادن نیروهای خاص جهت کشتن کسانی انجام داده است که به گونه پنهانی داخل قلمرو هند میشوند و بر شهرهای بزرگ حمله میکنند.

مقامات هند گفته اند که سربازان شان دهها شورشی را کشته اند و قبل از غروب آفتاب دوباره به پایگاه های خود برگشته اند ولی در مورد عملیات اجرا شده جزئیات بیشتر ارایه نکردند.

حمل تابوت های سربازان هندی که در حمله بر پایگاه اروی کشته شده اند
حمل تابوت های سربازان هندی که در حمله بر پایگاه اروی کشته شده اند

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند در یک نشست خبری در کلب خبرنگاران خارجی جنوب آسیا در دهلی جدید گفت؛

"من شجاعت و جدیت صدراعظم مودی را به خاطر مبارزه علیه دهشت افگنی به گونه موثر تحسین میکنم و تمام کشور های منطقه باید آقای مودی را در زمینه حمایت کنند."

عملیات نظامی هند در سرحد کشمیر تحت کنترول هند پاسخ به حمله هژدهم سپتمیر سال روان در پایگاه نظامی اوری است که در سرحد کشمیر هند و پاکستانی قرار دارد، و در ان هژده سرباز هندی کشته شده بود.

ندریندرا مودی هفته گذشته هشدار داده بود که هند مسولین این حمله را بدون مجازات نخواهد گذاشت.

واکنش پاکستان

ولی پاکستان ادعا هند را مبنی بر انجام چنین حملات رد کرده و آن را تیراندازی متقابل در سرحد خوانده است.

حافظ سعید موسس گروه شورشی لشکر طیبه از اردوی پاکستان خواسته است که از کشتن غیر نظامیان توسط هند در کشمیر انتقام بگیرد.

حافظ سید به روز جمعه در لاهور مراسم جنازه دو سرباز پاکستانی را رهبری میکرد که توسط هند در هفته روان در سرحد میان کشمیر هندی و پاکستانی کشته شده بودند. اقای سعید گفت هند با اعلان 'عملیات هدفمند' اعلان جنگ کرده است.

"حال نوبت پاکستان است که پاسخ بدهد و مودی شاهد عملیات هدفمند خواهی بود. آقای مودی تو هم خواهی دید که عملیات هدفمند یعنی چی."

آقای ابدالی اضافه کرد زمان آن فرارسیده که پناهگاه های شورشیان باید از بین برود. "ما مخالف تمام گروههای دهشت افگنی هستیم. ما بین گروههای دهشت افگن فرق نمیگذاریم. هرجائیکه چنین پناهگاه باید باید در برابرش به قوت معامله شود و در هر جای که باشد باید از بین برده شود."

پس از حمله بر پایگاه نظامی اوری در کشمیر تحت کنترول هند، روابط هند و پاکستان متشنج شد و هند شرکت در نشست همکاری های منطقوی یا سارک را که قرار بود در ماه نوامبر در اسلام آباد پاکستان برگزار گردد، تحریم کرد.

افغانستان، بنگله دیش و بوتان نیز هند را دنبال کردند و شرکت در این کفنرانس را تحریم کردند.

پیشینه ای کشمیر

هند و پاکستان هر دو به طور کامل ادعا کشمیر را دارند اما هر یک بخش از آن را تحت کنترول خود دارند و از زمان گرفتن استقلال از برتانیه در سال ١٩۴٧ تاکنون سه بار جنگیده اند که دو بار آن بر سر کشمیر بود.

تنش ها میان این دو رقیب که با سلاح ذروی مجهز اند به دنبال کشته شدن برهان وانی یک جوان شورشی توسط نیروهای امنیتی هند در ماه جولای اوج گرفت. حال پس حمله پایگاه اوری که بیشترین تلفات را در چهارده سال گذشته به اردوی هند بدنبال داشت، تنش های بار دیگر اوج گرفته است.

مقامات هند گفته اند بخاطر فشار اوردن بر پاکستان در کنار عملیات نظامی روز پنجشنبه، دهلی جدید تعزیرات جدید اقتصادی و دیپلوماتیک را در نظر گرفته است.

XS
SM
MD
LG