لینک های دسترسی

Breaking News

مناقشه جدی دپیلوماتیک بین واشنگتن و دهلی جدید


دیویانی کبراگید، دیپلومات هندی
دیویانی کبراگید، دیپلومات هندی

رفتار نا مناسب با دیپلومات هندی توسط پولیس نیویارک جنجال بر پا کرده است

دیپلومات هندی که در مرکز مناقشه بین ایالات متحده و هند قرار گرفته است دیویانی کبراگید ٣٩ ساله است که در قنسول گری هند در نیویارک ایفای وظیفه می کند.
او وقتی دستگیر گردید که می خواست دختر ش را به مکتب برساند. کبراگید متهم است که دردرخواست ویزه برای خدمتگارش حقیقت را کتمان کرده بود، که در ایالات متهم جرم میباشد.

در هند، این مسئله ازین سبب باعث قهر و غضب مردم شده است که این خانم دیپلومات در ملای عام اولچک زده شده است، بعدا به صورت نامناسبی تلاشی گرفته شده و با معتادان یک جا در زندان انداخته شده است. او بعدا در مقابل ضمانت پولی ٢٥٠ هزار دالر از بند رهاشده است.

مقامات هندی این نوع برخورد را در برابر دیپلومات کشورشان تحقیر آمیز و وحشیانه خوانده اند. بروز سه شنبه سلمان شیخ، وزیرخارجه هند در دهلی جدید گفت که هند این موضوع را خیلی جدی می گیرد. او گفت:

"ما احساس نارامی بسیار زیاد می کنیم زیرا درین مسئله عنصر انسانی دخیل می باشد. نحوه برخوردی که با این دیپلومات صورت گرفته است برای ما قابل قبول نمی باشد. ازین سبب، من تنها این موضوع را به شما گفته می توانم آنچه که باید انجام شود، انجام می شود. پروسه جریان دارد. ما طرز برخوردی را که درین نوع مواقع باید صورت بگیرد همین اکنون آغاز کرده ایم."

عکس العمل ها

سوشی کمار شیند، وزیرداخله هند به عنوان اعتراض، ملاقات خود را با پنج تن اعضای یک هیئت کانگرس که در حال دیدن از هند می باشد لغو کرده است. راهول گاندی از حزب حاکم کانگرس و نارندرا مودی، رهبر حزب مخالف نیز با این هیئت امریکایی ملاقات های خود را لغو کرده اند.

همچنان حکومت هند از تمام مقامات کشورشان که در قونسل گری های هند در امریکا ایفای وظیفه می کنند خواسته است تا کارتهای شناسایی خودرا که درآن برخی منافع دیپلوماتیک شامل است، مسترد کنند. این از جمله شماری از اقداماتیست که هند آنرا در برابر معافیت هایی که مقامات دیپلوماتیک در قونسل گری ها دارند، مورد اجرا قرار میدهد.

ایالات متحده امریکا در پاسخ به این اعتراضات حکومت هند می گوید که پولیس نیویارک طرزالعمل های معیاری را در قسمت دستگیری دیپلومات هندی مورد اجرا قرارداده است. بروز دوشنبه، از ماری هارف، معاون نطاق وزارت خارجه امریکا در واشنگتن درقسمت معافیت های دیپلوماتیک برای دیپلومات هندی پرسیده شد. او گفت:

"انواع معافیت های دیپلوماتیک وجود دارد. این تنها ایالات متحده امریکا نیست که چنین کاری را انجام میدهد. در تمام جهان چنین کاری صورت می گیرد. اما دیپلومات هندی درین قضیه، تحت یک نوع معافیت خاصی قرار می گیرد و به تعقیب دستگیری درحالی که منتظر محاکمه می باشد تحت توقیف قراردارد."

څارنوالان امریکایی می گویند که کبراگید به خدمتگار خود از حداقل مزد نیز کمتر معاش می پرداخت حالانکه او در فورمه درخواستی برای ویزه برای این خدمتگار معاش ماهوار ۴٥٠٠ دالر را وانمود کرده بود.

برگردان: عبدال واجد عادل
XS
SM
MD
LG