لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان‌های بزرگ جهان: به کشور‌های فقیر واکسین کووید۱۹ تهیه کنید


شماری از سازمان‌های بزرگ صحی، تجارتی و مالی جهان از شرکت های تولید کنندهٔ واکسین کووید۱۹ خواستند تا به کشورهای فقیر واکسین تهیه کنند.

در بیانیه مشترک سران سازمان جهانی صحت، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی آمده است کشورهایی که در زمینه واکسیناسیون علیه این بیماری پیشرفت چشمگیری داشته اند باید به گونهٔ فوری برای کشورهای فقیر واکسین کمک کنند.

در بیانیه آمده است: "ما یکبار دیگر بر فوریت دسترسی مردم در کشورهای روبه انکشاف به واکسین، آزمایش‌ها و درمان کووید۱۹ تاکید می کنیم."

این سازمان‌ها می‌گویند که مشکل اصلی و هشدار دهنده تامین واکسین به کشورهای بادرآمد کم و متوسط به ویژه در ماه‌ های متباقی سال ۲۰۲۱ می‌باشد.

در این بیانیه‌ از کشورهای با برنامهٔ پیشرفته واکسیناسیون تقاضا شده تا هرچه زودتر به برنامهٔ کوواکس ملل متحد، صندوق خرید واکسین افریقا و کشورهای بادرآمد کم و متوسط واکسین فراهم کنند.

سران این سازمان‌ها گفته اند که تحویلی واکسین برای کشورهای فقیر به تاخیر افتاده و کمتر از پنج در صد دوزهای خریداری شده به آنان تحویل داده شده است.

در بیانیه آمده است: "ما از تولید کنندگان واکسین کووید۱۹ می‌خواهیم تلاش خود را برای افزایش تولید واکسین به گونهٔ خاص برای این کشورها دوچند بسازند."

آن‌ها از دولت‌ها خواسته اند تا موانع صادرات و تولید واکسین را کاهش داده و یا از بین ببرند. این سازمان‌ها گروه ویژهٔ کاری کووید۱۹ را ایجاد کرده اند تا موانع سرراه تولید واکسین برای کشورهای فقیر را تشخیص و آنرا حل کنند.

براساس شمارش خبرگزاری فرانس پرس تاکنون بیش از چهار میلیارد دوز واکسین کووید۱۹ در سرتاسر جهان تطبیق شده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده گزارش داده که تا روز شنبه ۳۱جولای (نهم اسد) در سراسر جهان بیش از ۱۹۷.۵ میلیون نفر به کروناویروس مبتلا شده و این بیماری جان بیش از چهارمیلیون و ۲۱۳هزار نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG