لینک های دسترسی

Breaking News

شارژدافیر امریکا برای افغانستان: فیصلۀ طالبان خودشان را منزوی می‌کند


کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی به اتفاق آرا تصمیم وزارت تحصیلات عالی طالبان را محکوم کرده است، اما با وجود این، کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده به افغان‌ها ادامه خواهد داشت.

خانم دکر اواخر روز چهارشنبه ۲۱ دسمبر (۳۰ قوس) در گفتگوی آنلاین با شماری از خبرنگاران افغان گفت که ایالات متحده از کمک‌های بشردوستانه به حیث سلاح کار نخواهد گرفت.

او گفت: "لازم است که طالبان باید برای منزوی‌شدن آماده باشند و فیصلۀ شان در مورد تحصیلات دختران آنان را منزوی می‌کند، فیصلۀ آنان خودشان را منزوی خواهد کرد".

شارژدافیر سفارت امریکا می‌گوید که در مورد عواقب تصمیم تعلیق تحصیلات عالی دختران و زنان با مقام‌های بلندپایه طالبان در کابل گفتگو کرده و به آنان گفته است که این کار را نکنند.

اما خانم دکر گفت که هیچ یک از رهبران طالبان در قندهار در مورد این موضوعات نه با ایالات متحده امریکا و نه هم با نمایندگان جامعه جهانی گفتگو کرده اند. او گفت: "ما و جامعه بین‌المللی ماه‌ها است که به آنها پیام واحد می‌دهیم که چنین تصمیماتی بسیار مضر خواهد بود".

شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان افزود که نمی‌داند که مقامات بلندپایه طالبان با این تصمیم مخالف هستند، اما به باور او صدای مخالف علیه این تصمیم بلند شده است.

همچنان خانم دکر در مورد تاثیرات این گونه تصمیمات برای کسب مشروعیت از سوی جامعه جهانی صحبت کرد و گفت که اگر طالبان می‌خواهند مشروعیت بین‌المللی به دست آورند، باید دست از چنین اقداماتی بردارند.

خانم دکر گفت: "اگر طالبان رسمیت‌شناختن و مشروعیت می‌خواهند، می‌خواهند که در ملل متحد نماینده داشته باشند، در کنفرانس‌های بین‌المللی بنشینند، بدون شک پول بیشتر می‌خواهند و از جامعۀ جهانی چیزهای بیشتر توقع دارند، همۀ اینها بدون شرایط و الزامات محقق نمی‌شود".

این دپلومات امریکایی گزارش‌هایی را به شدت رد کرد که گویا ایالات متحده و جامعه جهانی هر هفته ۴۰ میلیون دالر امریکایی به طالبان می‌دهد. او گفت که امریکا هیچ پولی به طالبان نمی‌دهد و هر پولی که به افغانستان ارسال می‌شود، پول امریکا و جامعه جهانی است که از سوی سازمان ملل متحد در افغانستان صرف امور بشردوستانه می‌شود.

این دپلومات امریکایی در مورد مذاکرات بین‌الافغانی گفت که احتمال آغاز این مذاکرات به این زودی‌ها دیده نمی‌شود، زیرا به گفتۀ او بین سیاستمداران افغان مخالف طالبان، وحدت نظر وجود ندارد و آنها برای آغاز این مذاکرات آمادگی ندارند.

خانم دکر با بیان اینکه خود افغان‌ها باید زمینه گفتگوی بین‌الافغانی را فراهم کنند، به خبرنگاران گفت که در پنج سال گذشته اختلاف نظرهای زیادی میان سیاستمداران افغان در مورد گفتگوهای بین‌الافغانی با طالبان وجود داشته است.

شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان گفت: "من فکر می‌کنم که ما در پنج سال گذشته شاهد این پدیده (اختلاف نظرها) بوده ایم که واقعاً به صلح جمهوریت با طالبان آسیب زد".

او گفت که افغان‌ها هرگز موفق نشده‌اند که چه کسی پشت میز مذاکره بنشیند و به گفتۀ این دپلومات امریکایی، رهبران گروه‌های مختلف به جای منافع همه افغان‌ها، بر منافع خود و گروه‌های خود تمرکز کرده‌اند.

خانم دکر گفت که در مورد گشایش سفارت امریکا در افغانستان به فیصله‌ای نرسیده اند، اما افزود که توقع برگشت به کابل را دارند، ولی تاکید کرد که در حال حاضر در موقعیتی نیستند که بگویند آمادۀ بازگشت به کابل استند.

XS
SM
MD
LG