لینک های دسترسی

Breaking News

تعلیق تحصیلات عالی دختران؛ سیاستمداران افغان خواستار تجدید نظر این تصمیم شدند


در کنار واکنش‌های بین‌المللی، شماری از سیاستمداران افغانستان نیز در خصوص تعلیق تحصیلات عالی دختران و زنان در پوهنتون‌ها از سوی طالبان، خواستار تجدید نظر در این مورد شده اند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در اعلامیه‌ای از تصمیم حکومت طالبان مبنی بر بستن درهای پوهنتون‌ها به روی دختران ابراز تاسف کرده است. او گفته است که توسعه، آبادی و خودکفایی افغانستان در گرو آموزش هر کودک، دختر و پسر این کشور است.

به باور آقای کرزی، انسداد آموزش نه تنها به توسعه و رفاه افغانستان لطمه می‌زند، بلکه این کشور را با ناداری، فقر و نیاز بیشتر به بیگانه‌ها مواجه خواهد کرد. او از حکومت طالبان خواسته است که هر چه سریعتر درهای پوهنتون‌ها، مکاتب و موسسات آموزشی را به روی دختران باز کند تا "سعادت نسل حاضر و آینده و منافع ملی کشور تضمین شود".

داکتر عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان نیز آموزش را یکی از حقوق اصلی و اساسی همه شهروندان افغانستان خوانده و تاکید کرده است که محروم‌کردن دختران از این حق مایۀ تاسف است.

او در تویترش نگاشته است: "در حالی که همه شهروندان کشور از تحصیل دختران حمایت می‌کنند، من به عنوان یک شهروند انتظار و درخواست دارم که در تصمیم تعطیلی مکاتب و پوهنتون‌های دخترانه تجدید نظر شود".

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، حکومت طالبان را جانشین اسلام‌گرایان خوانده، اما گفته است: "متاسفانه در مورد پوهنتون‌های دختران آن ‌قدر تصمیم غیر‌منطقی گرفته که خود شان هم از توجیه آن عاجز اند".

آقای حکمتیار در تویتر نگاشته است که چنین تصمیم‌ها برای همه اسلام‌گرایان شرم آور است و افزوده که هنوز فرصت هست، اولویت‌ها را باید فهمید و از این گونه تصمیمات بیهوده و مخرب به شدت پرهیز کرد، در غیر این صورت این "اقدامات باعث از کار افتادن نظام" می‌شود.

مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که تصمیم بستن مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران افغان، ادامۀ سیاست "انتحار و انفجار" طالبان است. او در تویتر نگاشته است که با این فیصلۀ طالبان آیندۀ میلیون‌ها انسان نابود می‌شود و تاکید کرده است: "دنیا نباید از این بیشتر از جنایات گروه تروریستی طالبان چشم‌پوشی کند".

احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت نیز در یک پیام صوتی گفته است که این تصمیم طالبان دور از انتظار نیست و نفس این مسله بیانگر ماهیت "تاریک و جهل" طالبان است.

به گفتۀ آقای مسعود، طالبان می‌دانند که شرایط کنونی به هیچ عنوان قابل قبول ملت آگاه و تحصیل‌کرده نیست و در مقابل آن قد علم خواهند کرد و از همین‌رو طالبان به دنبال بردن افغانستان به "قهقرای جهل و نادانی" استند.

او گفته است: "از ابتدا این برنامه دشمنان افغانستان بود که باید افغانستان برود به طرف یک جهل، یک نادانی، فاقد یک نظام و یک دولت شود، فاقد یک عدالت و یک عزت شود، نه اردو داشته باشد، نه یک سیستم صحی داشته باشد، نه در اینجا یک علم و دانش باشد و مردمان آن تحصیل‌کرده شوند".

همچنان آقای مسعود از سیاست جامعۀ جهانی در قبال طالبان انتقاد کرده و آن را سیاست "یک بام و دو هوا" خوانده است. به گفتۀ او، جامعۀ جهانی به هیچ عنوان در شرایط فعلی یک سیاست مشخص در قبال افغانستان ندارد و در برابر عملکرد طالبان تنها به محکوم‌کردن اکتفا می‌کند.

حکومت طالبان هنوز در برابر واکنش‌های ملی و بین‌المللی پاسخ نداده است، اما گفته می‌شود که وزیر تحصیلات عالی این گروه به زودی در مورد تعلیق تحصیلات عالی دختران و زنان در برابر رسانه‌ها صحبت کند.

در مکتوبی که یک روز پیش از آدرس وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" صادر شد، آمده است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است.

XS
SM
MD
LG