لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش تظاهرات زنان در واکنش به تعلیق تحصیل دختران به هرات؛ طالبان مانع شدند


دو روز پیش نیز، شماری از زنان و دانشجویان دختر در کابل دست به تظاهرات زده و از تصمیم تازۀ طالبان در مورد تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها انتقاد کردند.
دو روز پیش نیز، شماری از زنان و دانشجویان دختر در کابل دست به تظاهرات زده و از تصمیم تازۀ طالبان در مورد تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها انتقاد کردند.

در ادامۀ واکنش‌ها داخلی در مورد تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌های افغانستان، ده‌ها نفر از زنان و دختران در شهر هرات دست به اعتراض زده، اما طالبان از گسترش این تظاهرات جلوگیری کردند.

این معترضان زن که شمار شان به بیشتر از ۷۰ نفر می‌رسید، صبح شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) تظاهرات خود را از داخل شهر هرات آغاز کرده و شعارهای "به احترام قرآن، حق نگیرید از زنان" – "یا همه، یا هیچ‌کس" و "تحصیل حق ما است" سر دادند.

این زنان معترض در هرات از ادامۀ وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان به ویژه تصمیم جدید رهبری این گروه دربارۀ تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها انتقاد کرده و خواستار لغو آن شده اند.

این معترضان قصد داشتند تا به عقب دروازۀ ساختمان مقام ولایت هرات رفته و خواسته‌های شان را در این باره با مقام‌های طالبان شریک کنند، اما افراد این گروه در جریان راه مانع آنان شدند.

در ویدیو‌های که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، دیده می‌شود که افراد طالبان به هدف متفرق‌ کردن معترضان با استفاده از موترهای اطفاییه، بر روی این زنان آب می‌پاشند.

یکی از این معترضان در واکنش به ممانعت طالبان برای گسترش تظاهرات زنان در هرات می‌گوید که این گروه از زنان در افغانستان هراس دارند.

یک مقام امنیتی طالبان در هرات که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که طالبان ن پس از آن مانع معترضان در هرات شدند که این زنان و دختران به سمت مقام ولایت در حرکت بودند.

او افزود که آنان برای متفرق کردن معترضان و جلوگیری از گسترش این تظاهرات، از موترهای اطفاییه استفاده کردند.

تصمیم تازۀ طالبان دربارۀ تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها ، در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و در روزهای اخیر، برخی از زنان و دانشجویان در کابل، ننگرهار و تخار دست به راه‌پیماهی زدند.

شماری از مدافعان حقوق زن به تاریخ ۲۲ دسمبر (اول جدی) با سردادن شعارهای "یا همه یا هیچ‌کس"، "آزادی، برابری"، "امنیت، آموزش" و "یکی برای همه، همه برای یکی" برای آموزش‌های ابتدایی و عالی برای زنان و دختران دادخواهی کردند.

این معترضان از سایر شهروندان به ویژه مردان با شعار "با ما همراه شوید" خواستند که آنان را در این دادخواهی همراهی کنند.

در کنار واکنش‌های داخلی در افغانستان، این تصمیم تازۀ طالبان انتقادهای تند بین‌المللی را نیز به دنبال داشته است.

در تازه‌ترین مورد، ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل، از تصمیم طالبان دربارۀ تعلیق تحصیل دختران افغان ابراز تاسف کرده و گفته است که طالبان به "ظلم و ستم" بر زنان و دختران در افغانستان ادامه داده اند.

خانم یوسفی از تمامی رهبران جهان خواسته است که باید خشم خود را از تبعیض طالبان بر زنان در این کشور ابراز کنند.

XS
SM
MD
LG