لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن: هفت زن فقید افغان جایزهٔ شجاعت دریافت می‌کنند


قرار است هفت زن فقید افغان جایزهٔ افتخاری شجاعت را از وزارت خارجهٔ ایالات متحده دریافت کنند.

بر اساس معلومات وزارت خارجه هفت زن افغان، از رهبران و فعالینی اند که به خاطر ازخودگذری شان برای بهبودی زندگی افغان‌ها، ترور شده اند.

جیل بایدن، بانوی نخست ایالات متحده به تاریخ هشتم ماه مارچ (۱۸ حوت) در مورد دست‌آوردهای این زنان سخنرانی خواهد کرد.

زنان شجاع افغان

فاطمه نتاشا خلیل، کارمند کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در ماه جون سال ۲۰۲۰ در حالی که به سوی دفترش در حرکت بود کشته شد.

جنرال شرمیلا فروغ، رییس دفتر جندر در ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان که در بخش‌های مبارزه با شبکه‌های جنایی و اختطاف نیز کار کرده بود و در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ ترور شد.

مریم نورزاد، قابله‌ای که در ساحات دورافتادهٔ ولایت های وردک و بامیان کار کرده و در این اواخر در دفتر داکتران بدون سرحد در کابل ایفای وظیفه می‌کرد. به تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۰ سه مرد مسلح بر بخش نسایی و ولادی این شفاخانه حمله کردند، اما مریم مادری را تنها نگذاشت که در حالت زایمان بود. مریم، آن زن و کودک نوزاداش در همان جا کشته شدند.

فاطمه رجب، افسر پولیس ۲۳ ساله از ولایت غزنی و عضو ریاست مبارزه با مواد مخدر که در ماه جولای سال ۲۰۲۰ توسط طالبان در ولسوالی جاغوری ربوده شد. طالبان دو هفته پس از آن، جسد او را به خانواده‌اش فرستادند که در آن زخم‌های گلوله و نشانه‌های از شکنجه دیده می‌شد.

فرشته، دختر امیر محمد، مرد ۳۵ سالهٔ که منحیث محافظ زندان ایفای وظیفه می‌کند. فرشته زمان توسط افراد ناشناس مسلح به تاریخ ۲۵ اکتوبر سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد که در ولایت کندهار از منزل‌اش راهی دفتر کاراش بود.

ملالی میوند، خبرنگار رادیو و تلویزیون انعکاس در ولایت ننگرهار که به تاریخ ۱۰ دسمبر سال ۲۰۲۰ در ولایت ننگرهار به ضرب گلوله کشته شد. پنج سال پیش از آن، مادر ملالی که یک زن فعال بود، نیز توسط مردان به ضرب گلوله کشته شده بود.

فرشته کوهستانی، فعال ۲۹ سالهٔ دموکراسی و حقوق زنان که به تاریخ ۲۴ دسمبر سال ۲۰۲۰ توسط مردان مسلح ناشناس در نزدیکی منزل‌اش در ولایت کاپیسا ترور شد.

ایالات متحده از سال ۲۰۰۷ به اینسو به بیش از ۱۵۵ زن از ۷۵ کشور به خاطر رهبریت شان در راستای حمایت از صلح، عدالت، حقوق بشر، مساوات جنسیتی و قدرتمندسازی زنان جوایز شجاعت اعطا کرده است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده نشست جوایز بین المللی زنان شجاع را که امسال به گونهٔ مجازی راه اندازی می‌شود، میزبانی می‌کند.

XS
SM
MD
LG