لینک های دسترسی

Breaking News

مفتشین بین‌المللی اجازۀ دسترسی به کمره‌های نظارتی تاسیسات هسته‌ای ایران را یافتند


حکومت ایران به مفتشین بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به کمره های نظارتی در پایگاه های حساس هسته ای خود را داده است تا فلمبرداری از این پایگاه ادامه یابد.

این اقدام موجب شده است تا از بن بست دپلوماتیک میان ایران و کشورهای امضا کنندۀ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به "برجام" جلوگیری کند.

این اعلام به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) پس از ملاقات میان رافایل گروسی، رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی،‌ رییس سازمان اتمی ایران صورت گرفت.

این گفتگو به منظور جلوگیری از بن بست مذاکرات هسته ای میان ایران و کشور های غربی صورت گرفته است، کشورهایی که تهدید کرده اند که اگر توافق برجام احیا نشود، تنش‌ها میان تهران و اعضای برجام تشدید خواهد شد.

در اعلامیۀ مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که "به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت."

آقای گروسی با ابراز خرسندی از این توافق گفته است که گفتگوها در مورد برنامه هسته ای ایران "سازنده"بوده است و تاکید کرده است که "برای ما ضروری است تا تضمین و معلومات لازم را به ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی فراهم کنیم و همه چیزی مرتب است."

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری ابراهیم رییسی، رییس جمهور جدید ایران، در ماه اگست سال روان میلادی، این نخستین بار است که آقای گروسی از ایران دیدار کرده است.

گفتگو میان ایران و قدرت‌های جهان برای محدود ساختن فعالیت هسته ای ایران از ماه جون سال روان میلادی متوقف شده بود.

در اوایل ماه سپتمبر ادارهٔ بین المللی انرژی هسته اتمی گزارش داد که ایران ذخایر یورانیم غنی شدهٔ خود را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، نظارت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران از ماه فبروری ۲۰۲۱ به این سو با مشکل مواجه بوده است، زیرا مقام های تهران اجازه نظارت از پایگاه‌های هسته‌ای آن کشور را نمی‌دادند.

قرار است کشورهای غربی هفته آینده تصمیم بگیرند که آیا قطعنامه‌ای را در مورد برنامهٔ هسته‌ای ایران را روی دست بگیرند یا خیر؟ اما تصویب چنین قطعنامه که بر ایران فشار بیشتر وارد کند، احتمالا روند مذاکرات برای احیای برجام را با خطر مواجه کند.

بر اساس توافق هسته ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بین المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد

پس از روی کار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام های دو کشور تمایل به احیای این توافق نشان داده اند، اما با وجود چندین دور مذاکرات، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند.

XS
SM
MD
LG