لینک های دسترسی

Breaking News

ایران عربستان سعودی را به دهشت افگنی متهم کرد


عربستان سعودی و ایالات متحده ایران را دشمن مشترک می دانند
عربستان سعودی و ایالات متحده ایران را دشمن مشترک می دانند

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران، عربستان سعودی را به تمویل دهشت افگنی متهم کرده و به دونالد ترمپ، رئیس جمهورایالات متحده، توصیه کرده است تا از مقامات سعودی در مورد چگونگی جلوگیری از حملات دهشت افگنی، مانند حملات یازده سپتمبر بر امریکا، صحبت کند.

در این حال، ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده در عربستان سعودی، از ایران انتقاد نموده و آن کشور به حمایت و تمویل ملیشه های فرقوی در یمن، عراق و سوریه متهم کرد. ایران به کنفرانس پنجاه کشور اسلامی دعوت نشده است که میزبانی آنرا عربستان بر عهده دارد.

محمد جواد ظریف، درواکنش به این سفر رئیس جمهور ترمپ در یکی از روزنامه های آنلاین به رئیس جمهور ترمپ توصیه کرده است که ترمپ با اولین دیدارش از عربستان سعودی میتواند از حملات دهشت افگنی همچو یازده سپتمبر جلوگیری نماید.

جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در یک مقالۀ سیاسی از دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده خواسته است تا موضوع چگونگی جلوگیری از حملۀ مشابه به حملۀ دهشت افگنی 11 سپتمبر بر ایالات متحده را به مقامات عربستان سعودی به بحث بگیرد.

وزیر خارجۀ ایران نگاشته است رئیس جمهور ایالات متحده باید با مقامات سعودی پیرامون این موضوع بحث کند که چگونه از شعلور ساختن آتش جنگ در منطقه توسط تروریست ها و تکفیری ها و تکرار حملات گذشته جلوگیری صورت گیرد.

آقای ظریف در این مقاله که در ویب سایت الجدید نیوز نشر شده، کشور های غربی را نیز به تمویل دهشت افگنی متهم کرد.

ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده در عربستان سعودی از ایران که جنگجویان خارجی را در کشورهای یمن، عراق و سوریه حمایت میکند و خواستار دست یابی به قدرت هستوی است، انتقاد کرد.

تیلرسن گفت "ما تلاش های خود را در مورد چگونگی مقابله با افراط گرایی ایران و صادرات افراط گرایی آن کشور و به ویژه حمایت از جنگجویان خارجی و تمویل آنها و همچنان حمایت از ملیشه های که نه تنها در یمن بلکه در عراق و سوریه نیز فعالیت دارند، هماهنگ میکنیم."

ریاض و تهران رقبای همدیگر در منطقه شمرده میشوند که یکدیگر را به حمایت ملیشه های رقیب فرقوی شان در مناطق درگیرجنگ درسراسر شرق میانه متهم مینمایند. درین میان ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری که با همتای سعودی اش حضور یافت از ایران انتقاد کرد.

ایالات متحده و عربستان سعودی، ایران را دشمن مشترک خویش میدانند. عادل الجُبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفت که ایران از دهشت افگنی حمایت میکند.

وزیرخارجه عربستان سعودی گفت "روی فعالیت های زشت ایران صحبت شد و پیرامون این موضوع نیز گفتگو ها صورت گرفت که برای جلوگیری از ادامه سیاست های خصومتبار ایران در منطقه چه اقداماتی باید اتخاذ شود."

ریکس تیلرسن همچنان اضافه کرد که حسن روحانی رئیس جمهورایران اکنون فرصت خوبی دارد تا حمایت ایران را از قوۀ توقف دهد که برای بی ثبات سازی در منطقه عرض اندام کرده است.

وزیرخارجه ایالات متحده در مورد اینکه ایالات متحده از نتایج انتخابات ایران چی انتظاری دارد، اظهار نظر نکرد اما گفت روحانی میتواند روابط ایران با جهان را تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG